Do zadań Wydziału Utrzymania i Inwestycji Drogowych - Zespół ds. Zarządzania Drogami i Mostami należy:
1) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem czystości i porządku w pasach drogowych dróg publicznych i dróg wewnętrznych;
2) prowadzenie spraw związanych z ewidencją dróg i mostów;
3) prowadzenie spraw związanych z zimowym utrzymaniem dróg;
4) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem, eksploatacją i remontami kanalizacji deszczowej na terenie Gminy;
5) opiniowanie i wydawanie warunków na odprowadzenie wód deszczowych;
6) wydawanie uzgodnień na obsługę komunikacyjną placów budów;
7) wydawanie zgód na korzystanie z dróg w sposób szczególny;
8) wydawanie zgód na przejazdy ponadnormatywne na sieci dróg gminnych;
9) udział w komisjach związanych z ustalaniem i szacowaniem strat powstałych w mieniu Gminy lub w gospodarstwach domowych z terenu Gminy wynikających z nagłych zjawisk hydrologiczno-meteorologicznych lub innych zdarzeń losowych;
10) wykonywanie przeglądów widoczności na przejazdach kolejowych;
11) wykonywanie przeglądów mostów;
12) prowadzenie spraw związanych z planowaniem, zlecaniem, nadzorowaniem i rozliczaniem prac remontowych i bieżące utrzymanie obiektów mostowych;
13) opiniowanie projektów organizacji ruchu docelowego i tymczasowego podmiotów zewnętrznych;
14) opiniowanie projektów odbudowy nawierzchni;
15) wykonywanie i zatwierdzanie projektów organizacji ruchu docelowego i tymczasowego;
16) prowadzenie spraw związanych z oznakowaniem poziomym i pionowym oraz elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego, utrzymanie istniejącej i wprowadzanie nowej organizacji ruchu drogowego;
17) powierzanie i nadzorowanie zadań powierzonych Siechnickiej Inwestycyjnej Spółce Komunalnej sp. z o.o. w ramach realizowanych zadań;
18) opiniowanie lokalizacji przystanków autobusowych komunikacji publicznej usytuowanych przy drogach gminnych;
19) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem zieleni przydrożnej w pasie dróg gminnych poza obszarami miejskimi;
20) prowadzenie oraz współpraca ze Strażą Miejska i Policją spraw związanych z usuwaniem pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych oraz takich , których stan wskazuje na to, że są nieużytkowane z pasów dróg gminnych;
21) opiniowanie i współpraca z innymi instytucjami zewnętrznymi w zakresie zadań realizowanych przez Wydział;
22) współpraca ze spółkami komunalnymi Gminy w ramach realizowanych zadań;
23) prowadzenie spraw związanych z planowaniem, zlecaniem oraz nadzorem i rozliczeniem prac utrzymania dróg i mostów gminnych należących do gminy;
24) organizowanie i przeprowadzanie przeglądów gwarancyjnych dróg i mostów, nadzorowanie terminowości usuwania wad i usterek stwierdzonych podczas kontroli z właściwym dokumentowaniem podejmowanych działań;
25) prowadzenie spraw związanych z planowaniem i rozliczaniem realizowanych zadań pod względem finansowym, kontrola wydatków budżetowych;
26) zapewnienie prawidłowego i terminowego obiegu dokumentów finansowo-księgowych w ramach realizowanych zadań;
27) sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z zakresu realizowanych zadań;
28) wykonywanie innych zadań wynikających z odrębnych przepisów lub zarządzeń Burmistrza.