Siedziba Wydziału Edukacji znajduje się w budynku zlokalizowanym w Budynku Dworca Kolejowego w Siechnicach przu ul. Kolejowej 4a.
Wydział Edukacji realizuje zadania związane z działalnością placówek oświatowo – wychowawczych, żłobków i innych form wychowania przedszkolnego, wynikające z zadań organu prowadzącego.
Do zadań Wydziału należy:
1) organizowanie spraw związanych z zakładaniem, prowadzeniem, likwidacją jednostek oświatowych prowadzonych przez Gminę;
2) planowanie sieci przedszkoli, szkół podstawowych oraz granic ich obwodów na terenie Gminy;
3) inicjowanie i promowanie tworzenia nowych przedszkoli, żłobków przez podmioty zewnętrzne;
4) wydawanie zezwoleń na prowadzenie szkoły publicznej, przedszkola publicznego przez osobę fizyczną lub prawną;
5) prowadzenie ewidencji niepublicznych szkół, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego;
6) prowadzenie spraw związanych z organizacją naboru do przedszkoli i szkół podstawowych;
7) nadzór nad sprawami organizacyjnymi i administracyjnymi, w tym analizowanie i zatwierdzanie arkuszy organizacji jednostek oświatowych prowadzonych przez Gminę;
8) organizowanie i przeprowadzanie konkursów na stanowiska dyrektorów;
9) dokonywanie czynności związanych z powierzeniem lub odwołaniem ze stanowiska dyrektora jednostki oświatowej;
10) prowadzenie spraw dyrektorów jednostek oświatowych wynikających z kompetencji organu prowadzącego i czynności wynikających z uprawnień zwierzchnika służbowego;
11) kontrola spełniania przez uczniów obowiązku nauki i prowadzenie w tym zakresie ewidencji;
12) prowadzenie postępowań egzaminacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego;
13) przygotowywanie informacji z realizacji zadań oświatowych Gminy za dany rok szkolny;
14) prowadzenie rejestru żłobków i klubów dziecięcych działających na terenie Gminy Siechnice, prowadzenie nadzoru nad żłobkami i klubami dziecięcymi w zakresie określonym w ustawie
o opiece nad dzieckiem do 3 lat;
15) prowadzenie procedury związanej z otwartymi konkursami ofert na realizację zadania publicznego w zakresie organizacji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w formie żłobka/klubu dziecięcego
- w tym analiza finansowa, przygotowanie umów, prowadzenie sprawozdawczości, kontroli wydatkowania zadania, nadzór nad przebiegiem zadania;
16) organizowanie dowozów uczniów do szkół na terenie Gminy oraz uczniów niepełnosprawnych do szkół i ośrodków poza teren Gminy;
17) analizowanie i weryfikacja danych wprowadzonych przez szkoły i przedszkola w Systemie Informacji Oświatowej, sporządzanie zestawień zbiorczych;
18) naliczanie dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych oraz przyjmowanie rocznych rozliczeń otrzymanych dotacji;
19) prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem pracodawcom kosztów kształcenia pracowników młodocianych;
20) zapewnienie właściwego i terminowego obiegu dokumentów finansowo-księgowych w ramach realizowanych zadań;
21) sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z działalności Wydziału;
22) wykonywanie innych zadań wynikających z odrębnych przepisów lub zarządzeń Burmistrza.