Siedziba wydziału znajduje się w budynku firmy 3LP, ul. Kwiatkowskiego 24 budynek B (wejście od ul. Sienkiewicza).
Dyrektor Jacek Gierczak, tel. 71 786 09 65.
Do zadań Wydziału Środowiska, Zieleni i Gospodarki Wodnej należy:
1) przygotowywanie gminnych programów ochrony środowiska przy uwzględnieniu celów
i priorytetów ekologicznych, rodzaju i harmonogramu działań ekologicznych oraz środków niezbędnych do osiągnięcia celów jak również sporządzanie raportów z wykonania tych programów;
2) przyjmowanie zgłoszeń od osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami oraz przygotowywanie informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska;
3) przyjmowanie zawiadomień o wystąpieniu poważnych awarii mogących oddziaływać
na środowisko;
4) kontrolowanie przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym jego właściwością;
5) sporządzanie wniosków do stosownych organów o podjęcie działań będących w ich kompetencji
w przypadkach naruszeń przepisów prawa o ochronie środowiska;
6) realizacja zadań w zakresie bezpiecznego usuwania wyrobów zawierających azbest;
7) przygotowywanie informacji i opinii do programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi;
8) przygotowywanie decyzji nakazujących usunięcie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania;
9) przygotowywanie opinii w sprawie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów;
10) realizacja zadań wynikających z ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
11) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt w zakresie zapewniania opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywania, jak również współpraca z fundacjami, schroniskami i przytuliskami dla zwierząt, lekarzami medycyny weterynaryjnej i innymi podmiotami, których obszarem działania jest ochrona i opieka nad bezdomnymi zwierzętami oraz utylizacja padłych zwierząt;
12) opiniowanie rocznych planów łowieckich ustalanych przez dzierżawców obwodów łowieckich;
13) współdziałanie z dzierżawcami i zarządcami obwodów łowieckich oraz zarządcami lasów stanowiących własność Skarbu Państwa w sprawach związanych z zagospodarowaniem obwodów łowieckich, w szczególności w zakresie ochrony i hodowli zwierzyny;
14) opiniowanie wydzierżawiania obwodów łowieckich;
15) przygotowywanie opinii w sprawach decyzji zatwierdzających projekty prac geologicznych;
16) przygotowywanie opinii w sprawach decyzji o rekultywacji i zagospodarowaniu wyrobisk górniczych;
17) rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie opinii w sprawach dotyczących istniejących
i ustanawianych pomników przyrody oraz innych form ochrony przyrody;
18) nadzór nad gospodarką leśną w lasach gminnych;
19) nadzór nad gospodarką zadrzewieniową;
20) prowadzenie spraw związanych z zakładaniem i utrzymaniem w należytym stanie terenów zieleni
i zadrzewień, utrzymaniem drzewostanu, planowanie nasadzeń nowych i kompensacyjnych;
21) sporządzanie wniosków do Starosty w sprawie wycinki drzew na działkach gminnych;
22) rozpatrywanie wniosków o wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów, przygotowywanie decyzji oraz wydawanie zezwoleń w tych sprawach;
23) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie zniszczenia terenów zieleni, drzew lub krzewów oraz usuwania drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia;
24) przyjmowanie powiadomień o odkryciu kopalnych szczątków roślin lub zwierząt oraz niezwłoczne przekazywanie tych powiadomień wojewodzie;
25) współpraca z organami właściwymi w sprawach gospodarowania wodami;
26) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach gospodarowania wodami, korzystania
z wód, usług wodnych i ochrony wód;
27) prowadzenie działań w zakresie lokalnego monitoringu hydrologiczno-meteorologicznego;
28) opiniowanie dokumentacji technicznych i innych opracowań w zakresie hydrologii i gospodarki wodnej;
29) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej;
30) prowadzenie działań administracyjnych w zakresie wód wykorzystywanych do kąpieli;
31) prowadzenie ewidencji gminnych urządzeń wodnych, urządzeń melioracji podstawowych
i szczegółowych, kontrolowanie ich stanu technicznego, tworzenie harmonogramów oraz przygotowywanie i prowadzenie prac utrzymaniowych i remontowych;
32) współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie ochrony przed powodzią, zarządzania ryzykiem powodziowym i przeciwdziałania skutkom suszy;
33) udział w komisjach związanych z ustalaniem i szacowaniem strat powstałych w mieniu Gminy
lub w gospodarstwach domowych z terenu Gminy wynikających z nagłych zjawisk hydrologiczno-meteorologicznych lub innych zdarzeń losowych;
34) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie planowania, przygotowywania
i realizacji inwestycji i remontów;
35) powierzanie i nadzorowanie zadań powierzonych Siechnickiej Inwestycyjnej Spółce Komunalnej sp. z o.o.;
36) sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z działalności Wydziału;
37) współpraca ze spółkami komunalnymi Gminy w ramach realizowanych zadań;
38) wykonywanie innych zadań wynikających z odrębnych przepisów lub zarządzeń Burmistrza.