- Miejscem złożenia dokumentów/załatwienia sprawy jestUrząd Miejski w Siechnicach
ul. Jana Pawła II 12 tel. +48 71 78 60 930, 71 78 60 999, e-mail:biuro@umsiechnice.pl, we@umsiechnice.pl
Druki do pobrania znajdują się w Wydziale Edukacji przy ul. Kolejowej 4A w Siechnicach (budynek dworca kolejowego)
- Z wnioskiem mogą wystąpić:
- jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne;
- osoby fizyczne;
- osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
3.Wymagane wnioski i dokumenty:
- wniosek wraz z kompletem załączników wymienionych szczegółowo w formularzu wniosku (do pobrania);
- pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu wnioskodawcy wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Dodatkowe czynności - powiązane procedury:
I. Do wniosku o wydanie opinii dołączyć należy:
- Decyzję Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu, potwierdzającą spełnienie przez lokal wymagań przeciwpożarowych;
- Tytuł prawny do lokalu;
- Protokół z pomiaru natężenia oświetlenia światłem sztucznym;
- Protokół z kontroli przewodów kominowych;
- Decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego (wraz z dokonanymi pomiarami powierzchni użytkowej budynku/lokalu);
- Dokumentacja poświadczająca przeznaczenie lokalu, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego tj. zgłoszenie do organu administracji architektoniczno- budowlanej (Starostwo Powiatowe) dot. zmiany sposobu użytkowania lokalu;
- Oświadczenie właściciela lokalu/zarządcy nieruchomości dotyczące posiadania następujących dokumentów:
a) oceny jakości wody na podstawie badania bakteriologicznego z laboratorium posiadającego udokumentowany system jakości prowadzonych badań wody, zatwierdzony przez Państwową Inspekcję Sanitarną;
b) umowy na wywóz śmieci;
c) umowy kompleksowej na dostarczanie paliwa gazowego;
8. Umowę na świadczenie usług cateringowych:
a) decyzję o zatwierdzeniu kuchni do prowadzenia działalności w zakresie produkcji wyrobów garmażeryjnych;
b) zaświadczenie Nr ……………..... z dnia ……………...... o wpisie (nazwa podmiotu świadczącego usługi cateringowe) do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej we Wrocławiu;
9. W zakresie wydawalni posiłków dla podmiotu zamierzającego prowadzić klub dziecięcy:
a) decyzję o zatwierdzeniu wydawalni posiłków w lokalu, w którym ma być prowadzony klub dziecięcy;
b) zaświadczenie o wpisie wydawalni posiłków w lokalu, w którym ma być prowadzony klub dziecięcy, do Rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, prowadzonego przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu.
II. Na podstawie złożonego wniosku, zespół powołany Zarządzeniem nr 31/2021 Burmistrza Siechnic z dnia 22 lutego 2021 r. w sprawie powołania zespołu do sprawdzania spełnienia wymagań sanitarnych i lokalowych w lokalach przeznaczonych na kluby dziecięce, przeprowadza wizję lokalną lokalu w celu weryfikacji warunków, o których mowaw rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony klub dziecięcy oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
III. Z przeprowadzonych czynności sporządzany jest protokół, będący podstawą do wydania przez Burmistrza opinii w przedmiocie spełnienia przez klub dziecięcy wymagań sanitarnychi lokalowych wraz z określeniem maksymalnej liczby miejsc w klubie dziecięcym.
IV. Przed uzyskaniem opinii Burmistrza Siechnic:
Członek/Członkowie zespołu będący pracownikami Wydziału Edukacji dokonują sprawdzenia lokalu w zakresie:
a) zgodności opisu lokalu wraz z rysunkami rzutów i przekrojów pomieszczeń, wchodzących w skład klubu dziecięcego, z uwzględnieniem ich przeznaczenia ze stanem faktycznym;
b) spełniania przez lokal wymogów prawnych określonych w § 2 Rozporządzenia o którym mowa w ust. 1, a w szczególności czy:
- powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego na zbiorowy pobyt od 3 do 5 dzieci wynosi co najmniej 16 m2, a w przypadku liczby dzieci większej niż 5 dzieci jest odpowiednio zwiększona na każde kolejne dziecko, z tym że:
- powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2 m2- jeśli czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie;
- powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2,5 m2- jeśli czas pobytu dziecka przekracza 5 godzin dziennie;
- wysokość pomieszczeń przeznaczonych na pobyt dzieci wynosi co najmniej 2,5 m;
- jest zapewnione utrzymanie czystości i porządku;
- w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych podłoga i ściany są wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości, a ściany do wysokości co najmniej 2 m są pokryte materiałami zmywalnymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych;
- pościel i leżaki są wyraźnie oznakowane (przypisane do każdego dziecka)
i odpowiednio przechowywane; - na grzejnikach centralnego ogrzewania są umieszczone osłony ochraniające przed ewentualnym oparzeniem;
- instalacja elektryczna jest zabezpieczona przed dostępem dzieci;
- w pomieszczeniach jest zapewniona temperatura co najmniej 20°C;
- do utrzymania higieny osobistej dzieci jest zapewniona co najmniej 1 miska ustępowa na nie więcej niż 20 dzieci i 1 umywalka na nie więcej niż 15 dzieci;
- umiejscowienie miski ustępowej i umywalki jest dostosowane do wzrostu dzieci;
- jest zapewniony brodzik z natryskiem/inne urządzenie do mycia ciała dziecka;
- są zapewnione środki do pielęgnacji dzieci (mydło w płynie, jednorazowe ręczniki);
- jest zapewnione stanowisko do przewijania dzieci;
- liczba nocników odpowiada liczbie dzieci;
- nocniki są myte i dezynfekowane a ich przechowywanie jest zabezpieczone przed dostępem dzieci;
- miejsce do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości jest zabezpieczone przed dostępem dzieci;
- jest zapewniona szatnia do przechowywania odzieży wierzchniej dzieci i pracowników klubu dziecięcego;
- meble są dostosowane do wymagań ergonomii, a wyposażenie posiada niezbędne atesty/certyfikaty;
- zabawki spełniają wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz posiadają oznakowanie CE;
- apteczki w lokalu są wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe i środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach udzielania tej pomocy;
a) posiadania przez podmiot prowadzący klub dziecięcy prawa do dysponowania nieruchomością (umowa najmu, akt własności lub inne);
b) badania bakteriologicznego wody;
c) zawarcia umowy na wywóz śmieci;
d) prawidłowości działania instalacji wentylacji grawitacyjnej;
e) natężenia oświetlenia światłem sztucznym (parametry zgodne z Polską Normą ) oraz wydajności i hałasu instalacji wentylacji mechanicznej lub klimatyzacji (jeżeli taka występuje).
Członek/Członkowie zespołu będący pracownikami Wydziału Gospodarki Przestrzennej
i Nieruchomości dokonują sprawdzenia lokalu w zakresie:
a) możliwości świadczenia usług opiekuńczych w budynku klubu dziecięcego w świetle zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego;
b) spełniania przez lokal wymogów prawnych określonych w § 2 Rozporządzenia o którym mowa w ust. 1, a w szczególności, czy:
- do budynku, w którym znajduje się klub dziecięcy zapewnione jest dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiedni do przeznaczenia
i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m; - liczba stanowisk postojowych jest dostosowana do wymagań ustalonych
w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego; - stanowiska postojowe mają nawierzchnię utwardzoną lub co najmniej gruntową stabilizowaną, ze spadkiem zapewniającym spływ wody;
- ogrodzenie budynku, w którym znajduje się klub dziecięcy nie stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi, czy na ogrodzeniach, na wysokości mniejszej niż 1,8m nie umieszczono ostro zakończonych elementów, drutu kolczastego, tłuczonego szkła oraz innych podobnych wyrobów i materiałów;
- urządzenia oświetleniowe, w tym reklamy, umieszczone na zewnątrz budynku lub w jego otoczeniu nie powodują uciążliwości dla jego użytkowników ani też przechodniów
i kierowców. Jeżeli światło skierowane jest na elewację budynku zawierającą okna, czy natężenie oświetlenia na tej elewacji nie przekracza 5 luksów w przypadku światła białego i 3 luksów w przypadku światła kolorowego lub światła o zmieniającym się natężeniu, błyskowego, ewentualnie pulsującego.
Członek/Członkowie zespołu będący pracownikami Wydziału Komunalnego dokonują sprawdzenia lokalu w zakresie:
a) spełniania przez lokal wymogów prawnych określonych w § 2 Rozporządzenia
o którym mowa w ust. 1, a w szczególności, czy:
- podłoga i ściany w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych są wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości w tych pomieszczeniach;
- ściany do wysokości co najmniej 2m w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych są pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych;
- materiały budowlane (farby, wykładziny podłogowe, armatura, instalacje itp.) dopuszczone do stosowania, posiadające wymagane prawem atesty, certyfikaty, deklaracje zgodności;
- teren wokół lokalu i plac zabaw dla dzieci (jeśli jest) z urządzeniami, umożliwia bezpieczne ich użytkowanie oraz czy posiada certyfikaty;
- pomieszczenia przeznaczone do zbiorowego przebywania dzieci w klubie dziecięcym ma zapewniony czas nasłonecznienia wynoszący co najmniej 3 godziny w dniach równonocy w godzinach 8.00–16.00;
- położenie drzwi wejściowych do budynku oraz kształt i wymiary pomieszczeń wejściowych umożliwia dogodne warunki ruchu;
- wejście do budynku ma elektryczne oświetlenie zewnętrzne;
- szerokość użytkowa schodów zewnętrznych do budynku wynosi co najmniej 1,2m i nie jest mniejsza niż szerokość użytkowa biegu schodowego w budynku, przyjęta dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych (minimalna szer. użytkowa liczona w metrach dla biegu:0,8m, spocznika:0,8m i maksymalna wysokość stopni: 0,19m;
- schody zewnętrzne służące do pokonania wysokości przekraczającej 0,5m jest zaopatrzona w balustrady lub inne zabezpieczenia od strony przestrzeni otwartej;
- drzwi do łazienki otwierają się na zewnątrz pomieszczenia;
- kabina natryskowa niezamknięta, stanowiąca wydzieloną część pomieszczeń powinna ma powierzchnię nie mniejszą niż 0,9m kw i szerokość co najmniej 0,9m- jeżeli taką klub dziecięcy posiada;
- kabina natryskowa zamknięta, wydzielona ściankami na całą wysokość pomieszczenia, ma powierzchnię nie mniejszą niż 1,5m kw i szerokość co najmniej 0,9m oraz jest wyposażona w wentylację mechaniczną wywiewną- jeżeli taką klub dziecięcy posiada;
- bezpośrednio przy kabinach natryskowych i umywalkach znajduje się miska ustępowa;
- pomieszczenie do przewijania dzieci jest wyposażone w umywalkę oraz wentylację spełniającą wymagania przepisów rozporządzenia;
- grzejniki są zaopatrzone w regulatory dopływu ciepła;
- w pomieszczeniu przeznaczonym na pobyt dzieci, w którym jest wymagane zachowanie szczególnej czystości nie ma grzejników z rur ożebrowanych;
- skrzydła okien oraz nawietrzaki okienne wykorzystywane do przewietrzania pomieszczeń są zaopatrzone w urządzenia pozwalające na łatwe ich otwieranie i regulowanie wielkości otwarcia;
- z pomieszczeń przeznaczonych na pobyt dzieci jest zapewniona możliwość ewakuacji
w bezpieczne miejsce na zewnątrz budynku; - ze strefy pożarowej znajduje się wyjście bezpośrednio na zewnątrz budynku;
- drzwi stanowiące wyjście ewakuacyjne z budynku przeznaczonego dla więcej niż 50 osób otwiera się na zewnątrz;
- w kuchni lub w aneksie kuchennym przewody wentylacji wywiewnej są wykonane
z materiałów co najmniej trudno zapalnych; - w szerokości drzwi wejściowych do budynku brak jest odbojów, skrobaczek, wycieraczek do obuwia lub podobnych urządzeń wystających ponad poziom płaszczyzny dojścia;
- taras ma posadzkę wykonaną z materiałów nienasiąkliwych, mrozoodpornych i nieśliskich.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Jeden miesiąc od daty wpływu wniosku o wydanie opinii Burmistrza Siechnic wraz z kompletem załączników, o którym mowa we wniosku.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.