Standardy obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Siechnicach określają wymogi dotyczące dostosowania sposobu komunikacji, miejsc obsługi oraz świadczonych usług.
Do osób ze szczególnymi potrzebami zaliczamy m.in.:
- osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, na wózkach, poruszające się o kulach,
- osoby niewidome i słabowidzące,
- osoby głuche i słabosłyszące,
- osoby w kryzysach psychicznych,
- osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
- osoby ze spektrum autyzmu,
- osoby z ograniczonymi możliwościami poznawczymi,
- osoby starsze,
- osoby przewlekle chore,
- osoby z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi,
- osoby o niższym wzroście (w tym również dzieci),
- kobiety w ciąży.
- Dostępność architektoniczna przestrzeni obsługi klienta
Główna siedziba Urzędu znajduje się przy ul. Jana Pawła II w Siechnicach. Do budynku prowadzi jedno wejście od ul. Jana Pawła II. Wejście do Urzędu znajduje się na tym samym poziomie co plac wokół. Drzwi do budynku otwierają się automatycznie. Przed budynkiem wyznaczono dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością.
W budynku dostępna jest winda wyposażona w przyciski z oznaczeniem w alfabecie Braille’a. Szerokie schody z poręczami, oznaczeniami kontrastowymi pierwszego i ostatniego biegu oraz szerokie korytarze umożliwiają swobodne przemieszczanie się osobom z ograniczoną mobilnością oraz osobom niedowidzącym. W budynku znajdują się toalety dostosowane do osób z niepełnosprawnościami.
Kancelaria znajdują się w widocznym miejscu po prawej stronie od wejścia do budynku, zlokalizowana jest w miejscu dostępnym dla osób ze szczególnymi potrzebami w pobliżu głównych ciągów komunikacyjnych i drzwi wejściowych
W strefie Kancelarii zapewniona jest przestrzeń manewrowa dla osób poruszających się na wózku. W kancelarii dostępny jest stół o obniżonym blacie. Kancelaria budynku jest dobrze oświetlona, przy Kancelarii znajduję się miejsce do odpoczynku oraz kącik dla dzieci.
- Dostępność informacyjno-komunikacyjna obsługi klienta
Budynek Urzędu wyposażony jest w przenośną pętlę indukcyjną wspomagającą słyszenie, która to pętla do pobrania jest w Kancelarii budynku. Miejsce gdzie można pobrać pętlę oznaczone jest odpowiednim piktogramem, widocznym od razu po wejściu do budynku. W kancelarii budynku do pobrania są również plany poszczególnych kondygnacji wydrukowane na papierze wypukłym z opisami w alfabecie Braille’a, które mogą umożliwić osobą niewidomym i słabowidzącym samodzielne poruszanie się po budynku. Informacja o pętli oraz o tyfloplanach umieszczona jest również na stronie internetowej Urzędu
Urząd umożliwia obsługę poprzez środki wspierające komunikowanie się takie, jak:
- poczta elektroniczna: [biuro@umsiechnice.pl],
- komunikator internetowy: [www.facebook.com/umsiechnice],
- strony dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami: [www.siechnice.gmina.pl]
Na głównej stronie internetowej Urzędu w zakładce „Dostępność Urzędu” znajduje się informacja o zakresie jego działalności w postaci pliku odczytywalnego maszynowo, nagrania treści w Polskim Języku Migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia (ETR). W zakładce tej można znaleźć również informację o udogodnieniach dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym o dostępnych toaletach i miejscach parkingowych.
- Zasady obsługi klienta
Pracownicy kancelarii wychodzą z inicjatywą nawiązania kontaktu z klientami ze szczególnymi potrzebami. Dotyczy to zwłaszcza osób poruszających się z białą laską lub z psem przewodnikiem, osób starszych, kobiet
w ciąży, osób z małymi dziećmi. Osoby ze szczególnymi potrzebami obsługiwane są poza kolejnością. W sytuacji, gdy w Urzędzie jest wielu interesantów, pracownik ma prawo zaprosić osobę ze szczególnymi potrzebami do obsługi poza kolejnością.
Zgodnie z art. 20a ust. 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do Urzędu Miejskiego w Siechnicach ma prawo wstępu osoba z niepełnosprawnością wraz z psem asystującym. Należy jednak pamiętać, że osoba z niepełnosprawnością korzystająca z pomocy psa asystującego jest zobowiązana do:
- wyposażenia psa w uprząż z napisem „pies asystujący”, „pies przewodnik”
- posiadania przy sobie do wglądu certyfikat potwierdzający status psa asystującego,
- posiadanie przy sobie do wglądu ważnej książeczki szczepień weterynaryjnych.
Pracownicy Urzędu są gotowi do wypełnienia za osobę niewidomą lub słabowidzącą składanych dokumentów. W takim przypadku po wypełnieniu wniosku pracownik zobowiązany jest odczytać wypełniony dokument interesantowi do jego akceptacji.
Każdy interesant ze szczególnymi potrzebami ma prawo zgłosić te potrzeby pracownikom Urzędu. Wszelkie informacje dotyczące dostępności Urzędu
dla interesantów ze szczególnymi potrzebami można znaleźć na stronie internetowej Urzędu, w zakładce „Dostępność Urzędu”.
Z zasadami dostępności obsługi klienta w Urzędzie należy zapoznać wszystkich pracowników obsługujących klientów.