Projekt pn. „Promowanie strategii niskoemisyjnych na terenie gminy Siechnice-budowa multimodalnych centrów przesiadkowych” ma charakter projektu infrastrukturalnego polegającego na budowie (oraz przebudowie w przypadku istniejącej infrastruktury) multimodalnych węzłów przesiadkowych na obszarze gminy Siechnice w miejscowościach Siechnice oraz Święta Katarzyna.
Przedsięwzięcie to zostało wyłonione w trybie pozakonkursowym do dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2010 (PO IiŚ 2014-2020) w ramach Osi priorytetowej VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach. Jest to jeden z kilkudziesięciu projektów realizowanych w trybie pozakonkursowym w ramach ww. działania, będącym jednocześnie pierwszym projektem w Polsce który został zatwierdzony do realizacji przez Instytucję Pośredniczącą PO IiŚ 2014-2020 - Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
W ramach projektu powstaną 2 duże centra przesiadkowe, obejmujące łącznie 159 miejsc postojowych i 62 stanowiska rowerowe, zlokalizowane przy stacji kolejowej w Siechnicach oraz stacji kolejowej w Świętej Katarzynie.
Celem projektu jest wsparcie rozwoju transportu publicznego wynikającego z przygotowanych przez gminę planów gospodarki niskoemisyjnej, obejmujących swoim zakresem zagadnienia związane ze zrównoważoną mobilnością miejską. Realizacja projektu ma na celu dążenie do minimalizacji negatywnego oddziaływania bardzo dużego zwiększenia użytkowników dróg dojazdowych do miasta Wrocław jakie można zaobserwować na obszarze Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego ze szczególnym uwzględnieniem gminy Siechnice. Wdrożenie projektu przyczyni się do zmniejszenia zatłoczenia motoryzacyjnego w miastach, poprawi płynność ruchu i ograniczy negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne na obszarze gminy Siechnice.
Wybudowanie centrów przesiadkowych przyczyni się do rozwoju zrównoważonego transportu. Węzły przesiadkowe umożliwią bezpieczne pozostawienie samochodu na parkingu i dalszą podróż komunikacja zbiorową. W wyniku realizacji ww. przedsięwzięcia usprawniony zostanie dostęp do środków transportu zbiorowego - przede wszystkim kolejowego oraz autobusowego, zmianie ulegną przyzwyczajenia kierowców i obniżeniu ulegnie natężenie ruchu samochodowego we Wrocławiu co z kolei przyczyni się do znacznego ograniczenia niskiej emisji (poprawy jakości powietrza) i hałasu.
Wartość projektu: 13 875 560,32 PLN.
Wartość wydatków kwalifikowalnych: 10 764 564,77 PLN.
Wysokość dofinansowania: 9 149 879,86 PLN.