W związku z ogłoszeniem naboru wniosków w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków Gmina Siechnice zaprasza do składania zgłoszeń do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami lub znajdującym się w ewidencji zabytków wskazanej w art. 22 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. 2022, poz. 840).
Informacje o Rządowym Programie Ochrony Zabytków znajdują się na stronie Banku Gospodarstwa Krajowego: https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/programy/rzadowy-program-odbudowy-zabytkow/
I. Rodzaj zadań planowanych do dofinansowania
Dofinansowanie z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków może zostać przeznaczone na udzielenie przez jednostkę samorządu terytorialnego dotacji, na nakłady konieczne, na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.
Nakłady konieczne, określone w art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, to:
1) sporządzenie ekspertyz technicznych i konserwatorskich;
2) przeprowadzenie badań konserwatorskich lub architektonicznych;
3) wykonanie dokumentacji konserwatorskiej;
4) opracowanie programu prac konserwatorskich i restauratorskich;
5) wykonanie projektu budowlanego zgodnie z przepisami Prawa budowlanego;
6) sporządzenie projektu odtworzenia kompozycji wnętrz;
7) zabezpieczenie, zachowanie i utrwalenie substancji zabytku;
8) stabilizację konstrukcyjną części składowych zabytku lub ich odtworzenie w zakresie niezbędnym dla zachowania tego zabytku;
9) odnowienie lub uzupełnienie tynków i okładzin architektonicznych albo ich całkowite odtworzenie, z uwzględnieniem charakterystycznej dla tego zabytku kolorystyki;
10) odtworzenie zniszczonej przynależności zabytku, jeżeli odtworzenie to nie przekracza 50% oryginalnej substancji tej przynależności;
11) odnowienie lub całkowite odtworzenie okien, w tym ościeżnic i okiennic, zewnętrznych odrzwi i drzwi, więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych;
12) modernizację instalacji elektrycznej w zabytkach drewnianych lub w zabytkach, które posiadają oryginalne, wykonane z drewna części składowe i przynależności;
13) wykonanie izolacji przeciwwilgociowej;
14) uzupełnianie narysów ziemnych dzieł architektury obronnej oraz zabytków archeologicznych nieruchomych o własnych formach krajobrazowych;
15) działania zmierzające do wyeksponowania istniejących, oryginalnych elementów zabytkowego układu parku lub ogrodu;
16) zakup materiałów konserwatorskich i budowlanych, niezbędnych do wykonania prac i robót przy zabytku wpisanym do rejestru, o których mowa w pkt 7–15;
17) zakup i montaż instalacji przeciwwłamaniowej oraz przeciwpożarowej i odgromowej.
II. Uprawnione podmioty
Podmioty uprawnione do składania zgłoszeń zostały określone w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami - osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne posiadające tytuł prawny do zabytku wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, które finansują prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy tym zabytku.
III. Termin i miejsce składania zgłoszeń
Zgłoszenia należy składać w nieprzekraczalnym terminie od dnia opublikowania ogłoszenia na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Siechnicach do dnia 3 marca 2023 r. do godz. 14.40.
Powyższy termin może ulec wydłużeniu.
Miejsce i sposób składania zgłoszeń:
- osobiście – w Urzędzie Miejskim w Siechnicach przy ul. Jana Pawła II 12 w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu;
- mailowo – przesyłając podpisane zgłoszenie, sporządzone na wzorze udostępnionym przez gminę Siechnice wraz z wymaganymi oświadczeniami, na adres: biuro@umsiechnice.pl
- elektronicznie – za pośrednictwem platformy ePUAP: /Siechnice/skrytka lub /Siechnice/SkrytkaESP
Uwaga!
Decyduje data wpływu dokumentów do urzędu, zgłoszenia które wpłyną po wyżej wymienionym terminie nie będą rozpatrywane.
Zgłoszenia złożone w niewłaściwy sposób nie będą podlegać ocenie.
IV. Zasady składania zgłoszeń do wystąpienia z wnioskiem na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku
Do złożenia zgłoszenia służy formularz, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zaproszenia.
W zgłoszeniu należy podać dokładny adres lokalizacji zabytku, tj. nazwę ulicy, miejscowości, gminę oraz kod pocztowy.
Zgłoszenie powinno być wypełnione czytelnym pismem lub na komputerze.
Do zgłoszenia podmiot dołącza podpisaną informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych przez Gminę Siechnice.
Zgłoszenie oraz informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych muszą być opieczętowane i podpisane przez osobę/osoby, która/e jest/są uprawniona/e do reprezentowania podmiotu i zaciągania w jego imieniu zobowiązań finansowych oraz zawierania umów. W przypadku gdy zgłoszenie będzie podpisywane przez osobę upoważnioną, prosimy o załączenie stosownego pełnomocnictwa.
W zgłoszeniu należy uwzględnić jedynie zadania inwestycyjne, dla których nie ogłoszono postępowań/zapytań mających na celu wyłonienie Wykonawcy. Nie dopuszczalne jest ogłoszenie postępowania/zapytania mającego na celu wyłonienie wykonawcy przed terminem składania wniosków o dofinansowanie, tj. przed dniem 17 marca 2023 r. Ogłoszenie postępowania/zapytania mającego na celu wyłonienie wykonawcy przed rozstrzygnięciem naboru wniosków o dofinansowanie podejmowane jest na ryzyko Zgłoszeniodawcy.
W zgłoszeniu należy przedstawić terminy realizacji zadania inwestycyjnego z uwzględnieniem zapisów Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami i ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Należy mieć na uwadze zapisy art. 250 ustawy o finansach publicznych, z których wynika, że termin wykorzystania dotacji przyznanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, nie może być dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego. Termin ten wynika przede wszystkim z zasady roczności budżetu.
Złożone zgłoszenia będą podlegać weryfikacji formalnej i merytorycznej.
V. Zasady wyboru zgłoszeń, na które zostanie złożony wniosek na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku
Burmistrz Siechnic w drodze zarządzenia powoła komisję, która będzie dokonywać oceny otrzymanych zgłoszeń.
Zgłoszenia dotyczące zabytków znajdujących się poza terenem gminy, zostaną odrzucone na etapie oceny formalnej i nie będą brane pod uwagę przez komisję.
Otrzymane zgłoszenia będą weryfikowane pod kątem realizacji celu przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, oraz kompleksowości planowanych inwestycji, a także z uwzględnieniem możliwości zapewnienia przez Gminę Siechnice środków finansowych z przeznaczeniem na dotację.
Zgłoszenia będą kwalifikowane wg następujących kategorii:
a) do 150 000 złotych,
b) do 500 000 złotych,
c) do 3 500 000 złotych.
Komisja wybierze zgłoszenia, co do których złoży wniosek o dofinansowanie w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
Od rozstrzygnięcia komisji nie przysługuje odwołanie.
Złożenie zgłoszenia nie jest jednoznaczne z przyznaniem dotacji.
Informacja o wyborze zgłoszenia do przygotowania wniosku o dofinansowanie zostanie przekazana na adres wskazany w zgłoszeniu oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Siechnicach.
VI. Informacja o otrzymaniu dotacji
Jeżeli złożony wniosek o dofinansowanie zostanie pozytywnie rozpatrzony, gmina uzyska wstępną promesę. Gmina Siechnice po otrzymaniu promesy wstępnej w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków na zadanie inwestycyjne (zadanie, na które Gmina Siechnice złożyła wniosek o dofinansowanie), poinformuje o tym fakcie podmiot zgłaszający.
Będzie to podstawą do przygotowania uchwały Rady Miejskiej w Siechnicach o przyznaniu dotacji konkretnemu podmiotowi (beneficjent dotacji).
VII. Pomoc publiczna
Zastrzegamy, ze pomoc udzielana w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków będzie badana pod katem wystąpienia pomocy publicznej.
W przypadku dofinansowania stanowiącego pomoc publiczną w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, pomoc taka może być udzielana jako:
1) pomoc de minimis na warunkach określonych w szczególności w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1, z późn. zm.);
2) pomoc inwestycyjna na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1 z późn. zm.), zgodnie z warunkami, o których mowa w art. 53 tego rozporządzenia.
Podmiotem udzielającym pomocy jest Gmina Siechnice. Gmina Siechnice dokona oceny warunków dopuszczalności pomocy publicznej oraz jest odpowiedzialna za wykonywanie innych zadań podmiotów udzielających pomocy, o których mowa w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743 oraz z 2022 r. poz. 807), w szczególności zobowiązana jest do odbierania od podmiotów ubiegających się o udzielenie pomocy de minimis:
1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie, jakie otrzymały w roku, w którym ubiegają się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie oraz
2) informacji określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. poz. 311, z 2013 r. poz. 276 oraz z 2014 r. poz. 1543).
VIII. Warunki realizacji zadania inwestycyjnego
Dopiero po podjęciu uchwały Rady Miejskiej w Siechnicach o przyznaniu dotacji możliwe będzie przygotowanie umów o udzieleniu dotacji.
Udzielenie dotacji nastąpi na podstawie umowy o udzielenie dotacji podpisanej pomiędzy beneficjentem dotacji a Gminą Siechnice.
Beneficjent dotacji, nie później niż w terminie 12 miesięcy od dnia udostępnienia przez BGK Gminie Siechnice wstępnej promesy w aplikacji do obsługi Programu, zobowiązany jest do ogłoszenia postępowania zakupowego.
Beneficjent dotacji zapewnia zgodność postępowania zakupowego z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w szczególności z ustawą z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, 1812, 1933 i 2185), jeżeli przepisy tej ustawy znajdują zastosowanie. Gmina Siechnice zapewni beneficjentowi dotacji wsparcie w czynnościach związanych z ogłoszeniem i przeprowadzeniem postępowania zakupowego, w tym zamieści na swojej stronie internetowej ogłoszenie postępowania zakupowego. Obowiązek ten dotyczy postępowania zakupowego prowadzonego na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz postępowania zakupowego, do którego ustawa ta nie znajduje zastosowania. Nawet w przypadku gdy zastosowanie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych nie jest wymagane, beneficjent dotacji zobowiązany jest do przeprowadzenia postępowania zakupowego w sposób konkurencyjny i transparentny. Gmina Siechnice zamieści zamówienie beneficjenta dotacji na swojej stronie internetowej z terminem składania ofert nie krótszym niż 30 dni.
IX. Postanowienia końcowe
Dodatkowych informacji dotyczących zgłoszeń na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku udziela:
Agnieszka Smolara - Biuro ds. Funduszy Zewnętrznych,
kontakt:
tel.71 786 09 52,
e-mail: asmolara@umsiechnice.pl