Kierownik USC Dorota Cieśla, tel. 71/ 786 09 19, pokój 402
1.Urząd Stanu Cywilnego podlega bezpośredniemu nadzorowi Burmistrza.
2.Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie spraw z zakresu prawa o aktach stanu cywilnego i kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz inne zadania wynikające z odrębnych przepisów.
3.Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
1) prowadzenie rejestracji stanu cywilnego w państwowym systemie elektronicznym „Źródło”:
a) rejestracja urodzenia dziecka na podstawie karty urodzenia/karty martwego urodzenia, protokołu zgłoszenia urodzenia dziecka oraz zgłoszenia urodzenia w formie dokumentu elektronicznego, występowanie o nadanie numeru PESEL,
b) rejestracja małżeństwa na podstawie protokołu przyjęcia oświadczeń woli o wstąpieniu w związek małżeński, zaświadczeń o zawartym małżeństwie wyznaniowym ze skutkiem cywilnym,
c) rejestracja zgonu na podstawie karty zgonu i protokołu zgłoszenia zgonu;
2) prowadzenie akt zbiorowych do sporządzanych aktów urodzeń, małżeństw i zgonów;
3) przekazywanie informacji statystycznej w zakresie zarejestrowanych urodzeń, małżeństw i zgonów;
4) przyjmowanie oświadczeń koniecznych do uznania ojcostwa i prowadzenie rejestru uznań;
5) przyjmowanie oświadczeń rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa;
6) przyjmowanie oświadczeń o zmianie nazwiska pierwszego wspólnego dziecka pochodzącego z małżeństwa;
7) wydawanie zaświadczeń: potwierdzających uznanie ojcostwa, o stanie cywilnym, stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo, stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby;
8) przenoszenie aktów stanu cywilnego sporządzonych w księgach stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego oraz wydawanie odpisów skróconych, zupełnych i wielojęzycznych aktów stanu cywilnego;
9) prowadzenie korespondencji z zakresu rejestracji stanu cywilnego;
10) dokonywanie wzmianek dodatkowych przy aktach stanu cywilnego na podstawie: prawomocnych orzeczeń sądów, ostatecznych decyzji administracyjnych, odpisów aktów stanu cywilnego, protokołów sporządzanych przez kierowników USC lub konsulów z czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, odpisów zagranicznych dokumentów stanu cywilnego lub innych dokumentów pochodzących od organów obcego państwa niewymagających uznania, innych dokumentów mających wpływ na treść lub ważność aktu;
11) zamieszczanie przypisków przy aktach stanu cywilnego;
12) przyjmowanie zapewnień, że osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie tego małżeństwa;
13) przyjmowanie oświadczeń woli o wstąpieniu w związek małżeński;
14) wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem ustawowego terminu oczekiwania;
15) prowadzenie postępowań dotyczących uznawania orzeczeń państw obcych na podstawie przepisów kodeksu postępowania cywilnego i umów międzynarodowych;
16) wydawanie decyzji z zakresu ustawy o zmianie imienia i nazwiska;
17) sprostowanie i uzupełnianie treści aktów stanu cywilnego w formie czynności materialno-technicznej;
18) realizacja wniosków dotyczących wpisania lub odtworzenia treści aktów stanu cywilnego sporządzonych za granicą;
19) realizacja wniosków dotyczących zarejestrowania aktu stanu cywilnego w przypadku, gdy zdarzenie nastąpiło za granicą i nie zostało tam zarejestrowane;
20) wykonywanie postanowień wynikających z umów międzynarodowych oraz ratyfikowanych przez Polskę konwencji Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego;
21) wydawanie decyzji odmownych na podstawie ustawy prawo o aktach stanu cywilnego;
22) obsługa zleceń w zakresie wydawania odpisów aktów stanu cywilnego;
23) aktualizacja danych w rejestrze PESEL oraz usuwanie niezgodności w rejestrze PESEL w oparciu o akty stanu cywilnego;
24) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania i bieżące rozliczanie ich zużycia;
25) przygotowywanie wniosków o nadanie Medali za Długoletnie Pożycie Małżeńskie;
26) organizowanie uroczystości długoletniego pożycia małżeńskiego;
27) zapewnienie prawidłowego i terminowego obiegu dokumentów finansowo-księgowych w ramach realizowanych zadań;
28) sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań z działalności Wydziału;
29) współpraca ze spółkami komunalnymi Gminy w ramach realizowanych zadań;
30) wykonywanie innych zadań wynikających z odrębnych przepisów lub zarządzeń Burmistrza.