I. Zapisy ogólne
1. Dokument „Dostęp alternatywny w Urzędzie Miejskim w Siechnicach” dotyczy zapewniania dostępu alternatywnego osobom ze szczególnymi potrzebami.
2. Osoba ze szczególnymi potrzebami to osoba, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności,
w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki, aby przezwyciężyć bariery, by uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami .
3. Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, a Urząd nie jest w stanie zapewnić Ci dostępności, to jest zobowiązany zapewnić dostęp alternatywny. Brak dostępności, o którym mowa może być spowodowany jedynie względami technicznymi lub prawnymi.
4. Dostęp alternatywny polega w szczególności na:
a) zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby;
b) zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia technicznego, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii;
c) wprowadzeniu takiej organizacji Urzędu, która umożliwi realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w niezbędnym zakresie dla tych osób.
Jeżeli Urząd nie jest w stanie zapewnić Ci dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, powinien umożliwić Ci kontakt:
• telefoniczny,
• korespondencyjny,
• za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
• za pomocą tłumacza języka migowego,
• za pomocą tłumacza-przewodnika.
5. Koordynatorem/-ką ds. dostępności w Urzędzie jest: Maciej Szymański (imię i nazwisko), mszymanski@umsiechnice.pl (e-mail), 71/7860984 (telefon)
6. Urząd na swojej stronie internetowej w zakładce „Dostępność” publikuje informację o sposobie zapewniania dostępu alternatywnego dla dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej.
II. Dostęp alternatywny do treści cyfrowych
1. Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, to w przypadku problemów
z dostępnością cyfrową strony lub aplikacji mobilnej skontaktuj się z: Maciej Szymański (imię i nazwisko), mszymanski@umsiechnice.pl (e-mail), 71/7860984 (telefon). Tą samą drogą możesz złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
2. Możesz zażądać udostępnienia informacji zamieszczonych na stronach internetowych w formach alternatywnych, na przykład poprzez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać:
a) Twoje dane,
b) wskazanie, o którą stronę internetową, aplikację mobilną lub dokument chodzi,
c) sposób kontaktu z Tobą,
d) formę, w jakiej powinna zostać przekazana niedostępna treść.
3. Urząd zrealizuje żądanie niezwłocznie i nie później niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, Urząd niezwłocznie poinformuje Cię o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące.
III. Dostęp alternatywny w zakresie informacyjno-komunikacyjnym
1. Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, to w przypadku problemów
z dostępnością informacyjno-komunikacyjną skontaktuj się z Maciej Szymański (imię i nazwisko), mszymanski@umsiechnice.pl (e-mail), 71/7860984 (telefon)
2. Urząd nie zapewnia obsługi poprzez SMS, MMS, oraz komunikację audiowizualną. Jednak możesz skontaktować się
z Urzędem za pośrednictwem:
a) poczty elektronicznej pod adresem: biuro@umsiechnice.pl
b) strony internetowej Urzędu, która spełnia standardy dostępności ,
pod następującym adresem: www.siechnice.gmina.pl
c) komunikatora internetowego : www.facebook.com/umsiechnice
3. Jeśli chcesz skorzystać z usługi tłumacza polskiego języka migowego (lub innego tłumacza), zgłoś to w Urzędzie za pośrednictwem właściwego wniosku. Wzór wniosku znajdziesz w Załączniku nr 1 do tego dokumentu.
4. Wniosek o zapewnienie usługi tłumacza polskiego języka migowego
(lub innego) powinieneś/powinnaś złożyć:
a) co najmniej na 3 dni robocze przed Twoją wizytą w Urzędzie,
z wyłączeniem sytuacji nagłych,
b) w formie określonej przez Urząd (patrz: Załącznik nr 1), w sposób zapewniający Ci dostępność.
5. Gdy dokonasz zgłoszenia Urząd jest zobowiązany zapewnić Ci usługę tłumacza w terminie wyznaczonym lub uzgodnionym z Tobą. Jeżeli Urząd nie ma możliwości zapewnienia usługi tłumacza, wówczas:
a) zawiadamia Cię o tym i uzasadnia ten fakt,
b) wyznacza możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazuje inną formę realizacji usługi.
6. Na stronie internetowej Urzędu w zakładce „Dostępność” zamieszczony jest wzór wniosku o zapewnienie tłumacza PJM (polskiego języka migowego), SJM (systemu językowo-migowego) oraz SKOGN (sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych). Wniosek stanowi również Załącznik nr 1 do tego dokumentu. Wzór wniosku napisany jest w języku prostym. W przypadku podania numeru telefonu we wniosku, pracownik/czka Urzędu będą kontaktować się poprzez SMS/MMS. Wniosek możesz złożyć w formie elektronicznej lub osobiście w Urzędzie.
7. Dodatkowo w budynku Urzędu znajduje się Przenośna Pętla Indukcyjna, do wspomagania słyszenia.
8. Jeśli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami możesz zwrócić się do Urzędu z prośbą o udostępnienie wniosków w formie dla Ciebie dostępnej (alfabet Braille’a, druk powiększony, dokument w formie elektronicznej).
9. Jeśli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami możesz również przyjść
do urzędu z własnym tłumaczem lub własnym urządzeniem, które ułatwią Ci załatwienie sprawy.
IV. Dostęp alternatywny w zakresie architektonicznym
1. . Budynek Urzędu, przy ulicy Jana Pawła II w Siechnicach architektonicznie jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wejście do budynku jest z poziomu placu wokół budynku, drzwi otwierają się automatycznie. Budynek wyposażony jest w windę z przyciskami z oznaczeniem w alfabecie Braille’a, szerokie schody z poręczami, oznaczeniami kontrastowymi pierwszego i ostatniego biegu i szerokie ciągi komunikacyjne zapewniają swobodne przemieszczanie się osobom z ograniczoną mobilnością oraz osobom niedowidzącym. Dodatkowo budynek wyposażony jest w przenośną pętle indukcyjną oraz tyfloplany dla każdej kondygnacji. Jeżeli jednak zaistnieje taka potrzeba pracownicy Kancelarii Urzędu (znajdującej się na parterze przy wejściu głównym do budynku), wzywają wskazanego pracownika w celu załatwienia sprawy wskazanej przez Ciebie.
V. Postanowienia końcowe
1. Wszelkie bieżące sprawy dotyczące braku dostępności Urzędu będą rozpatrywane na zasadach ogólnych wskazanych w punkcie I. lub za pomocą wniosku o zapewnienie dostępności, który stanowi Załącznik nr 2 do tego dokumentu.
2. Dokument wchodzi w życie w dniu ………………..
Załącznik nr 1. Wniosek o zapewnienie tłumacza języka migowego lub innego
dnia …………………………
Urząd ……………………………
Adres Urzędu ….………….……
WNIOSEK O ZAPEWNIENIE TŁUMACZA JĘZYKA MIGOWEGO LUB INNEGO
na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym
i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 poz.1824).
1. Imię i nazwisko: …………………..……………...………………………………….
2. Adres: …………..……………………….……………………………………………
3. Dane kontaktowe (nr telefonu, adres e-mail): …………………………………….
4. Termin wizyty w Urzędzie (nie wcześniej niż 3 dni robocze od dnia wpływu wniosku do Urzędu): ………………………………………………………………..
5. Wskaż metodę komunikowania się:
a) polski język migowy (PJM);
b) system językowo-migowy (SJM);
c) sposoby komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN).
6. Sprawa (napisz, co chcesz załatwić w Urzędzie): …………………………………. ..……………………...……………………………………………………………………
………………………………………
Podpis
Załącznik nr 2. Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej
i informacyjno-komunikacyjnej
Jeśli potrzebujesz pomocy w załatwieniu swojej sprawy – złóż ten wniosek
………………………., dnia ……………….
Urząd ……………………………
Adres Urzędu ….………….……
WNIOSEK O ZAPEWNIENIE DOSTĘPNOŚCI ARCHITEKTONICZNEJ
LUB INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNEJ
DANE OSOBY SKŁADAJĄCEJ WNIOSEK:
Imię i nazwisko…………………………………………………………………….…
Adres zamieszkania …………………………………………………………………
Telefon lub email ………………………….…………………………………………
Jeżeli składasz wniosek w imieniu innej osoby, wpisz poniżej swoje dane:
Imię i nazwisko: ……………………………………………………………………….
Adres zamieszkania …………………………………………………………………..
Telefon lub e-mail: ………………………….………………………………………….
Proszę o zapewnienie dostępności w następującym zakresie:
DOSTĘP ARCHITEKTONICZNY:
Opisz brak dostępności:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………
DOSTĘP INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNY:
Opisz brak dostępności:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………................
Wskaż/określ sposób zapewnienia dostępności:
……………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
podpis wnioskodawc
Jak Urząd powinien się z Tobą skontaktować?
1. Telefonicznie (jeśli numer jest inny niż powyżej) ……………………………………
2. Adres pocztowy (jeśli adres jest inny niż powyżej): …………………………………
3. Adres email (jeśli adres jest inny niż powyżej): ………………………………………
4. Inna forma (jaka?): ………...……………………………………………………………
Mając na względzie dbałość o właściwe dysponowanie danymi osobowymi oraz mając na względzie rozpoczęcie obowiązywania przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), a w szczególności art. 13 RODO informujemy że:
Administratorem Twoich danych osobowych jest Urząd Miejski w Siechnicach z siedzibą przy ul.Jana Pawła II 12. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych Osobowych w Urzędzie Miejskim w Siechnicach. Jest nim Pan Tomasz Radziszewski z którym skontaktować się można poprzez adres e-mail: iod@umsiechnice.pl. Twoje dane osobowe będziemy przetwarzać w celu realizacji praw i obowiązków wynikających z Ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z dnia 19 lipca 2019 r. oraz na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą (numer telefonu, adres e-mail). Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści danych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, a w przypadku danych które są przetwarzane na podstawie zgody również prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych oraz prawo cofnięcia zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Masz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego: Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących narusza przepisy Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. Dane przez Ciebie udostępnione nie będą podlegały udostępnieniu podmiotom trzecim. Odbiorcami danych będą tylko instytucje upoważnione z mocy prawa. Dane udostępnione przez Ciebie nie będą podlegały profilowaniu. Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać Twoich danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
………………………………………
Podpis