Droga gminna Trestno-Blizanowice - efekty przebudowy
Video
Gmina Siechnice uzgodniła ze swoimi partnerami jedynie częściowo współfinansującymi tę inwestycję (tj. powiat wrocławski, gmina Czernica, powiat oławski, miasto Oława, gmina Długołęka, DUBLET Sp.j.), że to ona będzie jedynym inwestorem przy wykonaniu tej przebudowy. Inwestycja wykonana w 2016 roku miała charakter gruntownej przebudowy i rozbudowy drogi, nie zaś „remontu” w potocznym rozumieniu tego słowa.W bardzo szerokim katalogu wykonanych zadań znajdują się m.in.:
• poszerzenie drogi
• poszerzenie jezdni na całej jej długości z dotychczasowych 3,5-4 metrów do 5 metrów
• budowa wzdłuż drogi prawostronnego pobocza o szerokości 1 metra (o nawierzchni asfaltowej) – które pełnić będzie rolę chodnika/ścieżki rowerowej
• budowa wzdłuż drogi lewostronnego pobocza o szerokości 1 metra (utwardzonego)
• budowa na terenie wsi Blizanowice drogi o szerokości 5,5 metra wraz z chodnikiem prawostronnym o szerokości 2 metrów
• budowa: zjazdów na posesje, zjazdów na pola
• budowa pętli autobusowej w Blizanowicach
• budowa kanalizacji deszczowej na terenie Blizanowic
• przebudowa przepustów pod drogą
• przebudowa i renowacja istniejących rowów przydrożnych (m.in. odtworzenie rowów po poszerzeniu jezdni)
• przebudowa przepustów pod zjazdami
• przebudowa kolizyjnego uzbrojenia sieci podziemnych
• wykonanie ścieków betonowych dla odwodnienia drogi
• wycinka drzew
• organizacja docelowa ruchu
• wykonanie nawierzchni asfaltowej
Przypomnijmy, że od momentu wybudowania przez samorząd województwa dolnośląskiego Wschodniej Obwodnicy Wrocławia (WOW) na odcinku między Łanami a Siechnicami (oddanie tego fragmentu do użytku nastąpiło w lutym 2013 roku), lokalna droga gminna tj. droga transportu rolnego dla miejscowych rolników, która jednocześnie służyła do obsługi mieszkańców Blizanowic i Trestna (miejscowości liczą łącznie nieco ponad 150 mieszkańców) stała się „skrótem” ułatwiającym dojazd do centrum Wrocławia.Inwestor zlecający budowę WOW tj. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu (jednostka podległa Urzędowi Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego) nie widziały potrzeby przebudowy drogi Blizanowice-Trestno-Wrocław ze współfinansowaniem przez województwo dolnośląskie z racji przewidywanego wzrostu liczby aut, które będą z niej korzystać po otwarciu WOW. Można uznać to za brak przewidywania oczywistych konsekwencji związanych z uruchomieniem WOW (korzystanie z trasy Blizanowice-Trestno przez Opatowice i ul. Międzyrzecką jako alternatywnego wjazdu do Wrocławia, zwiększenie liczby osób korzystających z tej drogi wskutek budowy mostu na Odrze – zwiększenie liczby potencjalnych użytkowników tej drogi).Zgodnie z przewidywaniami, w ciągu kilku miesięcy po otwarciu pierwszego odcinka WOW droga gminna prowadząca od zjazdu z WOW do granicy z Wrocławiem, szczególnie na odcinku Blizanowice-Trestno, została zdegradowana do stanu, który zagrażał zdrowiu i życiu użytkujących ją kierowców i pasażerów aut. Degradację przyśpieszyło użytkowanie jej również przez ciążki transport obsługujący przebudowę wałów przeciwpowodziowych, realizowaną przez drugą jednostkę samorządowego Województwa Dolnośląskiego (Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych). Burmistrz Siechnic Milan Ušák zainicjował prace dążące do przebudowy całej trasy (od zjazdu z WOW, przez Blizanowice i Trestno, aż do centrum Wrocławia), korespondencją do Prezydenta Wrocławia już w pierwszej połowie 2011 roku. Ostatecznie Wrocław, aż nie był zainteresowany remontem tej drogi.Podsumowaniem szeregu inicjatyw podejmowanych przez Burmistrza Siechnic, których celem był remont trasy WOW-Blizanowice-Trestno-Wrocław, było podpisanie jesienią 2015 roku przez Gminę Siechnice porozumień z okolicznymi samorządami dotyczącymi partycypacji w kosztach przebudowy drogi Trestno-Blizanowice.