Zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami Wójt, Burmistrz, Prezydent jest zobowiązany do opracowania gminnej ewidencji zabytków, która jest podstawą do sporządzania programu opieki nad zabytkami. Prowadzi on gminną ewidencję zabytków w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy.
W gminnej ewidencji zabytków powinny być ujęte:
1) zabytki nieruchome wpisane do rejestru;
2) inne zabytki nieruchome znajdujące się w wojewódzkiej ewidencji zabytków;
3) inne zabytki nieruchome wyznaczone przez wójta w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.[1]
Z dniem 4 października 2019 r. Rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 10 września 2019 r. zmieniono rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem. Tym samym zmieniony został wzór karty adresowej gminnej ewidencji zabytku. Biorąc pod uwagę powyższe niezbędne jest opracowanie gminnej ewidencji zabytków i opracowanie kart adresowych. Po otrzymaniu wszystkich niezbędnych danych od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, kolejnym etapem będą prace w terenie polegające na wykonaniu dokumentacji fotograficznej. Prace inwentaryzacyjne odbędą się w terminie od 13 do 16 czerwca 2023 r.
Zwracamy się z prośbą do mieszkańców Gminy o nieutrudnianie prac dokumentacyjnych i w miarę możliwości udostępnienie obiektów zabytkowych na czas prowadzenia badań.
[1] Utracił moc z dniem 18.05.2023 r. w zakresie, w jakim ogranicza prawo własności nieruchomości przez dopuszczenie ujęcia nieruchomości jako zabytku nieruchomego w gminnej ewidencji zabytków, bez zapewnienia właścicielowi gwarancji ochrony prawnej przez dokonaniem takiego ograniczenia, na podstawie wyroku TK z dnia 11 maja 2023 r. sygn. akt P 12/18 (Dz. U. poz. 951).