Przedstawiam relację z mojego wtorkowego (27.09.2022 r.) spotkania z mieszkańcami poświęconego tematowi komunikacji autobusowej w ramach siechnickiej komunikacji publicznej. Zaprosiłem na nie wszystkich mieszkańców gminy zainteresowanych tym tematem. W spotkaniu wzięło udział kilkanaście osób, reprezentujących kilka miejscowości.
Podczas ostatniego spotkania poruszonych zostało bardzo dużo wątków, postaram się wskazać poniżej najważniejsze z nich, a także opisać w skrócie przebieg dyskusji:
- Mieszkańcy Smardzowa i Świętej Katarzyny zgłosili problem ze spóźnianiem lub nieprzyjeżdżaniem autobusów.
- Mieszkańcy zgłosili problemy z działalnością aplikacji mobilnych pomagających w śledzeniu „na żywo” autobusów. Pracownicy Wydziału Komunalnego poinformowali obecnych mieszkańców, że gmina zawnioskowała do administratora platformy/aplikacji „kiedyPrzyjedzie” o dodanie do niej autobusów obsługiwanych przez POLBUS-PKS Sp. z o.o. Z uzyskanych przez nich informacji wynikało, że autobusy powinny być widoczne w aplikacji od października (zaktualizowane w dniu 4.10.2022 r. informacji na ten temat znaleźć można w artykule http://siechnice.gmina.pl/aktualnosc-4831-komunikat_dotyczacy_platformy.html ) . Ponadto Wydział będzie wnioskował do administratora aplikacji „Jakdojade” o prezentowanie linii 89/890 przy okazji planowania podróży z Wrocławia do Siechnic.
- Sołtys Czesława Danielska z Zacharzyc zgłosiła uwagi dotyczące linii 870. Pani sołtys zaproponowała zmianę trasy poprzez ustalenie pętli tego autobusu na wrocławskim Brochowie. Omówiliśmy tę propozycję i genezę linii 870, która powstała w celu skomunikowania Zacharzyc z jednoczesnym zapewnieniem większej liczby kursów dla Radwanic. Wspomniałem o wstępnych rozmowach jakie toczą się pomiędzy gminą Siechnice, gminą Wrocław i powiatem wrocławskim, a dotyczą one budowy w perspektywie kilku lat nowej drogi powiatowej łączącej Zacharzyce z ul. Libańską, w okolicach której mógłby powstać ważny węzeł przesiadkowy.
- Sołtys Beata Dolejsz i rada sołecka Trestna-Blizanowic zgłosili, że wnioskowane przez nich i wprowadzone przez gminę w dużym zakresie zmiany linii prowadzących przez Trestno-Blizanowice i rozkładów jazdy, wymagają korekt w zakresie kilku kursów. Przy tej okazji omówiona została szeroko zmiana jaka nastąpiła w zakresie linii 920.
- Mieszkańcy z obwodu szkolnego SP Żerniki Wrocławskie zgłosili brak skorelowania rozkładów jazdy komunikacji publicznej z dzwonkami w szkole w Żernikach Wrocławskich. Cześć mieszkańców oczekuje tego, pomimo że gmina finansuje i organizuje specjalny transport dla dzieci, czyli przewóz z opieką uczniów do szkół.
- Ten temat był okazją do przypomnienia, jakie rozwiązania w zakresie dowozów szkolnych planowane są do wprowadzenia przez gminę od 1 stycznia 2023 r. Gmina we współpracy z Związkiem Powiatowo-Gminnym „Oławskie Przewozy Gminno-Powiatowe” chce uruchomić na obecnych trasach i z zachowaniem obowiązujących rozkładów jazdy autobusów szkolnych tzw. przewozy otwarte. Oznacza to, że dzieci nadal będą miały zagwarantowany dowóz do szkoły i opiekę, a korzyścią dla pozostałych mieszkańców będzie to, że w ramach obowiązującego cennika Siechnickiej Komunikacji Publicznej, z przewozu na tych liniach będzie mogła skorzystać każda chętna osoba. Przypomnę, że dowozy szkolne obejmują między innymi takie miejscowości jak: Groblice, Zacharzyce, Biestrzyków, Radomierzyce, Iwiny, smardzów, Zębice, Grodziszów, Durok, Kotowice, Trestno, Sulęcin, Łukaszowice, Ozorzyce, Bogusławice, Szostakowice i Sulimów. Znaczne dofinansowanie na ten cel (na rok 2023) planowane jest do pozyskania z funduszy rządowych. Podkreśliłem, że przez cały rok z uwagi na obecne zapisy tego programu dotacyjnego, nie będzie możliwości korekty rozkładów jazdy oraz zmiany tras (liczby i lokalizacji przystanków) w ciągu całego 2023 roku. Jednocześnie zadeklarowałem, że gmina wystąpi z zapytaniem do ministra czy byłaby szansa uelastycznienia zasad tego programu.
- Odnośnie linii kursujących do Wrocławia, poinformowałem, że prowadzimy rozmowy z POLBUS-PKS Sp. z o.o. Chcemy zachęcić tego przewoźnika, aby wraz ze zmianą operatora linii autobusów szkolnych (o czym mowa powyżej, a okresie od IX-XII 2022 roku jest nim właśnie POLBUS-PKS Sp. z o.o.), zwolnione autobusy i dostępnych kierowców wykorzystać do przejęcia kolejnych kursów (być może w całości) od Dolnośląskich Linii Autobusowych Sp. z o.o., które pomimo ograniczenia liczby obsługiwanych kursów (znaczną część od 1 września 2022 r. przejął POLBUS-PKS Sp. z o.o.) nadal nie potrafi należycie wypełniać umowy z gminą Siechnice. Naliczamy za to kary, które wkrótce będą egzekwowane od przewoźnika. Jak informowałem Państwa wcześniej, przepisy antycovidowe w zakresie ochrony przedsiębiorców nie dawały do niedawna możliwości potrącania tych kar z należności wypłacanych przewoźnikowi.
- Podczas spotkania część mieszkańców i obecnych radnych Rady Miejskiej zaproponowała, żeby gmina Siechnice poważnie rozważyła częściową zmianę obecnego modelu funkcjonowania komunikacji w zakresie długości tras (dowozy do centrum Wrocławia). Zgodnie ze zgłoszonym pomysłem zamiast (jak to ma miejsce do tej pory) pętli zlokalizowanej w centrum miasta tj. do Galerii Dominikańskiej lub ul. Mazowiecka, zaproponowano, aby kursy prowadziły do pętli autobusowych zlokalizowanych na obrzeżach Wrocławia np. przy ul. Tyskiej, na Tarnogaju lub Bieńkowicach.
- Zaproponowano także, aby gmina przygotowała koncepcję, a także rozważyła sfinansowanie kilkumilionowej inwestycji polegającej na przebudowie fragmentu ul. Opolskiej i budowie na Księżu Małym we Wrocławiu pętli autobusowej. Obecnie skrzyżowanie ul. Opolskiej i Katowickiej na Księżu Małym nie jest pętlą autobusową. Autobusy nie mogą tam zawracać, ze względów technicznych (mało miejsca), przepustowości ulic osiedla Księże Małe i obowiązującej tam organizacji ruchu.
- W mojej ocenie taka zmiana koncepcji transportu z/do gminy Siechnice z/do Wrocławia jest zbyt rewolucyjna i jej wprowadzenie musiałoby być potwierdzone mocnym, większościowym stanowiskiem lokalnej społeczności, o rezygnacji z dotychczasowego dojeżdżania bez przesiadek autobusem do centrum Wrocławia. Na ten moment jestem co do tego rozwiązania bardzo sceptyczny. Ponadto uważam, że plany inwestycyjne gminy na najbliższe lata (ujęte w wieloletniej prognozie finansowej), zwłaszcza w obecnej sytuacji makroekonomicznej, nie pozwalają na rezerwację kilku dodatkowych milionów złotych na przebudowę dróg i budowę pętli autobusowej na terenie Wrocławia (jako pomoc finansowa gminy Siechnice dla miasta Wrocław). To oznaczałoby rezygnację z jednej dużej lub kilku mniejszych inwestycji na terenie gminy.
- W toku dyskusji przypomniałem mieszkańcom, że od wielu lat Wrocław realizuje politykę ograniczania przepustowości części dróg głównych wprowadzających ruch do Wrocławia (m.in. sterowanie sygnalizacją świetlną, buspasy, zamykanie niektórych dróg). W tej sytuacji warto rozważać zmianę modelu dojazdu do centrum Wrocławia i oprcia go na węzłach przesiadkowych komunikacji miejskiej (autobusowej lub tramwajowej), ale dotyczyć to powinno nowo uruchomianych połączeń.
- Mieszkańcy poruszyli też temat godzin pracy kierowców oraz kwestii zapewnienia im zaplecza socjalnego na pętlach, co leży po stronie przewoźników. Był też zgłoszony wniosek o wprowadzenie połączenia nocnego pomiędzy godz. 0:40-4:00.
- Ustaliłem wraz z obecnymi osobami, że na następnym spotkaniu, które powinno odbyć się w tym roku, oprócz tematów związanych z bieżącym funkcjonowaniem komunikacji publicznej, przypomnimy jak wyglądały rozwiązania stosowane w tym zakresie w ostatnich latach na terenie gminy. Przypomnienie modeli stosowanych w przeszłości pomoże nam rozpocząć dyskusję, które z obecnych i poprzednich rozwiązań stosować w przyszłości jako najlepsze dla mieszkańców.
- Pozostałe z poruszonych tematów, problemów i pomysłów zostały spisane przez pracowników Wydziału Komunalnego i będą brane pod uwagę w przyszłości.
Milan Ušák
Burmistrz Siechnic