Szanowni Państwo
Przedstawiam kolejne informacje dotyczące organizacji komunikacji zbiorowej na terenie gminy Siechnice.
WSPÓŁPRACA Z PKS OŁAWA
Informuję, że od marca br. gmina Siechnice prowadzi rozmowy z Przedsiębiorstwem Komunikacji Samochodowej w Oławie S.A., który w ramach współpracy ze Związkiem Powiatowo-Gminnym „Oławskie Przewozy Gminno-Powiatowe”, mógłby być przewoźnikiem na kolejnych liniach w naszej gminie. Przypomnę, że PKS Oława - z powodzeniem - od 1.09.2020 r. jest operatorem linii wewnątrzgminnych nr 83, 84, 85. Ważną informacją jest też to, że gmina Siechnice jest jedną z gmin tworzących ten związek, tym samym ma większy wpływ na jego działania i usługi świadczone przez PKS Oława niż innych podmiotów komercyjnych. Na temat możliwości przejęcia większej liczby przewozów rozmawiałem też wielokrotnie z burmistrzami i wójtami gmin tworzących związek.
Ponadto 5 maja wystąpiłem z pismem do Prezesa Zarządu PKS Oława o jasną deklarację czy Spółka jest w stanie - a jeżeli tak to jak szybko - przejąć po DLA sp. z o.o. obsługę komunikacji gminy Siechnice z Wrocławiem. Nie otrzymałem jeszcze odpowiedzi, dlatego zawnioskowałem, aby temat ten był w trybie pilnym omówiony na spotkaniu wszystkich członków Związku. Spotkanie takie zaplanowano na 23 maja.
KARY NALICZONE DLA sp. z o.o.
Wracając do tematu trudnej współpracy gminy z DLA sp. z o.o., chciałbym poinformować, że informacje udostępniane Państwu przez niektórych radnych – jakoby gmina naliczała za niezrealizowany kurs jedynie 50 zł kary – jest nieprawdą! Zgodnie z umową kary za brak autobusu po uwzględnieniu różnych faktów sięgają 500 zł i więcej zł za jeden kurs. Pragnę Państwa poinformować, że od początku obowiązywania umowy gmina naliczyła łącznie firmie Dolnośląskie Linie Autobusowe sp. z o.o. 530 532,87 zł kar za nienależyte wykonywanie zadań. Przed ogłoszeniem epidemii COVID-19 doprowadziliśmy do ściągnięcia zobowiązań w kwocie 313 374,06 zł. Pozostała kwota (217 158,81 zł ) nie została ściągnięta, ponieważ możliwości prawne w tym względzie „zamrożone” na czas epidemii (i 90 dni po jej zakończeniu). Oprócz tego istnieje obawa, że ściągnięcie tak dużej kwoty spowoduje duże kłopoty finansowe DLA sp. z o.o. i – co prawdopodobne - całkowite zawieszenie kursów - czyli brak jakichkolwiek autobusów łączących większe miejscowości naszej gminy z Wrocławiem.
Zaznaczam, że Gmina Siechnice reguluje swoje wszystkie zobowiązania wobec DLA sp. z o.o. zgodnie z podpisaną umową i nie jest to przyczyna wstrzymania kursów przez DLA sp. z o.o.. Zgodnie z umową co roku następuje waloryzacja cen (wyliczane jej z uwzględnieniem aktualnego kosztu paliwa). Miała ona miejsce również w tym roku, więc przewoźnik otrzymał wyższe wynagrodzenie uwzględniające wyższe wydatki.
Chciałbym podkreślić, że problem współpracy z DLA sp. z o.o. mają inne samorządy w tym gmina Wrocław (o czym świadczy m.in. ogłoszenie UM Wrocławia z 17.05.2022 r.). Doraźne rozwiązania w zakresie współpracy z tym przewoźnikiem są właśnie „doraźne”, czyli bezskuteczne w dłuższej perspektywie czasowej. Ze względu na poziom organizacyjny reprezentowany obecnie przez DLA sp. z o.o. - wypracowanie skutecznego sposobu stałego rozwiązania problemu lub przynajmniej pełnego oraz z odpowiednim wyprzedzeniem informowania mieszkańców gminy o opóźnieniach i odwołanych kursach (pomimo próśb i chęci współpracy ze strony gminy) wydaje się w tym momencie mało prawdopodobne.
ZERWANIE UMOWY Z DLA S.A. – SKUTKI TAKIEJ DECYZJI
Część z Państwa w rozmowach ze mną zgłasza pomysł, aby w „odwecie” za sytuację, w której postawiły nas Dolnośląskie Linie Autobusowe sp. z o.o., powinniśmy natychmiast „zerwać umowę” . Rozumiem to stanowisko. Muszę jednak wytłumaczyć, dlaczego nie mogę tego zrobić. Z dnia na dzień, a nawet z tygodnia na tydzień, gmina nie znajdzie przewoźnika dysponującego: co najmniej 14 autobusami, 20 kierowcami, osobami zajmującymi się organizacją rozkładów, serwisem autobusów itd. Zapytania w tym względzie skierowaliśmy do kilku przewoźników (Polbus-PKS Sp. z o.o., Michalczewski Sp. z o.o. oraz wspomniany PKS w Oławie). Jak na razie żaden z nich nie był w stanie podjąć się tego zadania z dnia na dzień. Być może będzie to perspektywa kilku tygodni, a może nawet kilku miesięcy. Być może wśród czytających tę informację są osoby, które znają firmę, np. w innej części województwa lub w sąsiednim województwie, która podejmie się takiego zadania w bardzo krótkim czasie, na okres poszukiwania docelowego rozwiązania. Jeżeli tak, to prosimy te firmy o nawiązanie kontaktu z Wydziałem Komunalnym Urzędu Miejskiego w Siechnicach.
Informuję, że umowa PU/168/2019 z 22 lutego 2019 roku Gminy Siechnice z DLA sp. z o.o., zgodnie z jej postawieniami obowiązuje do 2024 r., wyczerpania się limitu kilometrów lub do wyczerpania środków finansowych przewidzianych w umowie. Ostatni z tych warunków może być spełniony już jesienią br.
WSPÓŁPRACUJEMY Z WROCŁAWIEM
Chciałbym zaznaczyć, że współpraca z PKS Oława nie była jedyną opcją braną przeze mnie pod uwagę. Po przeprowadzeniu rozmów (we wrześniu i październiku 2021 r.) z Panią Dyrektor Pauliną Tyniec-Piszcz i wymianie korespondencji z Wydziałem Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia, 15 listopada 2021 roku skierowałem do Gminy Wrocław pismo – wstępną deklarację udziału w postępowaniu Gminy Siechnice w zaplanowanym przez Gminę Wrocław przetargu na wyłonienie operatora komunikacji międzygminnej.
Po moim piśmie Gmina Siechnice została ujęta w przetargu jaki będzie organizowany przez Wrocław, co potwierdza ogłoszenie Urzędu Miejskiego Wrocławia z 15 grudnia 2021 roku.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez gminę Wrocław, aby ująć naszą gminę w przetargu, Urząd Miejski Wrocławia potrzebuje uzyskać naszą decyzję na przełomie maja i czerwca br. Informuję jednak, że Gmina Wrocław planuje rozpoczęcie procedury przetargowej w okresie grudzień 2022 – styczeń 2023. Natomiast rozstrzygnięcie planowane jest na jesień 2023. Wdrożenie jego postanowień w życie odbędzie się zatem najwcześniej za około 1,5 roku, czyli nie będzie miało wpływu na rozwiązanie obecnej sytuacji związanej z działaniami DLA sp. z o.o.. Spotkanie w tych sprawach z Dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego we Wrocławiu odbędzie się na początku czerwca.
WYBÓR OPERATORA – WZROST KOSZTÓW KOMUNIKACJI
Na koniec dodam, że – choć być może wydaje się to w tym momencie sprawa drugoplanowa - różnice w kosztach tzw. wozokilometra pomiędzy PKS Oława, a szacowanym dla tego przetargu kosztem wozokilometra w „przetargu wrocławskim” jest znaczna i sięga 30%. Dla umowy kilkuletniej oznacza to różnicę kosztów sięgającą kilku milionów złotych.
Dziś problem komunikacji autobusowej jest kluczowy, ale w mojej ocenie bardzo ważne są też inwestycje np. w rozbudowę żłobka czy modernizację infrastruktury drogowej. Podobnie jak zawsze w ostatnich latach – kwestie związane z komunikacją i obrania kierunku jej organizacji – będę omawiać z radnymi Rady Miejskiej. Będziemy wspólnie wypracowywać rozwiązanie, które połączy w jak największym stopniu posiadane możliwości finansowe oraz różne działania, do wykonywania, których ustawowo zobowiązana jest gmina.
Milan Ušák
Burmistrz Siechnic
Informujemy osoby korzystające z Siechnickiej Komunikacji Publicznej, że:
Zgodnie z § 4 Regulaminu przewozu osób ich bagażu podręcznego oraz zwierząt wykonywanego w ramach siechnickiej komunikacji publicznej w autobusach Dolnośląskich Linii Autobusowych Sp. z o.o. Operator zobowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania przewozu lub nienależytego wykonania przewozu, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które Operator nie ponosi odpowiedzialności np. utrudnienia w przewozie przez tzw. „korki”, wypadki komunikacyjne, manifestacje, klęski żywiołowe, anomalia pogodowe, zmiany trasy przejazdu autobusów spowodowane zatorami komunikacyjnymi, zamknięciem lub blokadą ulic, zmianami organizacji ruchu, zarządzeniami wydawanymi przez organy nadzoru ruchu drogowego lub kolejowego oraz inne organy uprawnione do wydawania zarządzeń i poleceń o charakterze porządkowym lub administracyjnym.
Natomiast ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe w Art. 18. ust 1. mówi, że:
„Jeżeliprzed rozpoczęciem przewozu lub w czasie jego wykonywania zaistnieją okoliczności uniemożliwiające jego wykonanie zgodnie z treścią umowy, przewoźnik jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym podróżnych oraz zapewnić im bez dodatkowej opłaty przewóz do miejsca przeznaczenia przy użyciu własnych lub obcych środków transportowych (przewóz zastępczy).
Na tej podstawie każdy pasażer, dla którego DLA sp. z o.o. nie przygotował przewozu zastępczego, ma prawo do ubiegania się od Dolnośląskich Linii Autobusowych sp. z o.o. zwrotu kosztów poniesionych przez pasażera na dotarcie do celu podróży:
Dolnośląskie Linie Autobusowe Spółka z o.o.
ul. Jana Długosza 60, 51-162 Wrocław
tel. +48 (71) 78 28 131
fax +48 (71) 78 28 133
e-mail: dla@dla.com.pl