22 listopada 2021 r. rozpoczęły się procedury odbiorowe dwóch inwestycji - bardzo ważnych dla mieszkańców gminy Siechnice – budowy multimodalnych węzłów przesiadkowych przy stacjach kolejowych w Siechnicach i Świętej Katarzynie, łączących kolej podmiejską z komunikacją autobusową, samochodową i rowerową.
Stacje kolejowe w Siechnicach i Świętej Katarzynie od momentu ich kapitalnego remontu w 2018 r. (więcej informacji) cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem podróżnych korzystających z codziennych dojazdów do pracy i szkoły za pośrednictwem kolei aglomeracyjnej. Dzięki budowie multimodalnych węzłów przesiadkowych obie stacje staną się jeszcze bardziej dostępne dla mieszkańców całej gminy. Multimodalne węzły przesiadkowe łączą w jednym miejscu różne typy transportu publicznego i prywatnego – kolej, autobus, samochód i rower - ułatwiając pasażerom wygodną i szybką zmianę każdego z nich na inny.
W ramach zakończonych inwestycji w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowych powstały pojemne parkingu dla prawie 160 samochodów osobowych, zadaszone parkingi dla rowerów, 4 nowe przystanki komunikacji autobusowej, a także stacje ładowania samochodów elektrycznych (jako niezbędny wymóg otrzymania dofinansowania do inwestycji), stacje do naprawy rowerów, wybudowano nowe oświetlenie uliczne, system kamer monitoringu miejskiego. Wokół centrów przesiadkowych usprawniono i przebudowano również infrastrukturę drogową. Wkrótce uruchomiony zostanie, także zintegrowany system informacji pasażerskiej w oparciu o tzw. infokioski. W Siechnicach m. in. powstało nowe rondo, wybudowano drogę dojazdową do stacji kolejowej, chodniki, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. W Świętej Katarzynie m.in. wybudowano część ulicy Kolejowej, przebudowano część ulicy Głównej, przebudowano sieć kanalizacji sanitarnej, wybudowano i przebudowano kanalizację deszczową. Wokół obu węzłów wykonano duże nasadzenia zieleni oraz zainstalowano elementy małej architektury.
Multimodalne węzły przesiadkowe powstały w ramach projektu „Promowanie strategii niskoemisyjnych na terenie gminy Siechnice - budowa multimodalnych centrów przesiadkowych” dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2010 (PO IiŚ 2014-2020) w ramach Osi priorytetowej VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
Koszt inwestycji wyniósł ponad 13 milionów złotych w tym ponad 9 milionów to wartość dofinansowania pozyskane przez Gminę Siechnice ze środków Unii Europejskiej.
Multimodalny węzeł przesiadkowy w Siechnicach
Autor zdjęć - Sylwester Bartnik
Multimodalny węzeł przesiadkowy w Świętej Katarzynie - zdjęcia
Autor zdjęć - Sylwester Bartnik
Szczegółowe informacje dotyczące zakresu inwestycji:
1) Wykonanie robót budowlanych polegających na budowie węzła multimodalnego w miejscowości SIECHNICE - zadanie obejmowało kompleksową budowę węzła przesiadkowego, w tym:
- rozbudowę ulicy Kolejowej,
- rozbudowę ul. Fabrycznej,
- rozbudowę i przebudowę ul. Szkolnej,
- budowę drogi dojazdowej do stacji kolejowej,
- wykonanie nasadzeń drzew i krzewów,
- przebudowę sieci PKP PLK,
- przebudowę sieci Telkol,
- przebudowę sieci Orange,
- przebudowę sieci TAURON,
- budowę systemu CCTV,
- budowę kanału teletechnicznego,
- budowę oświetlenia ulicznego,
- budowę muru oporowego,
- przebudowę sieci gazowej,
- przebudowę sieci wodociągowej,
- przebudowę i budowę kanalizacji deszczowej,
- budowę ronda na połączeniu ulic Kolejowej, Szkolnej i Fabrycznej,
- montaż wiat rowerowych i przystankowych oraz ławek i śmietników.
Wybudowano liczne miejsca postojowe oraz parking:
- 83 miejsca postojowe,
- 4 miejsca postojowe przy dworcu tzw. Kiss & Drive,
- 7 miejsc postojowych dla niepełnosprawnych.
Wybudowano drogi o łącznej powierzchni 3 832 m2 oraz chodniki, ścieżki i place o łącznej powierzchni 2 063 m2.
Wykonano stację ładowania pojazdów elektrycznych z możliwością podłączenia jednocześnie dwóch pojazdów.
2) Wykonanie robót budowlanych polegających na budowie węzła multimodalnego w miejscowości ŚWIĘTA KATARZYNA - zadanie obejmowało kompleksową budowę węzła przesiadkowego, w tym:
- budowę ul. Kolejowej,
- przebudowę ul. Głównej,
- wykonanie nasadzenia drzew i krzewów,
- przebudowę i budowę kanalizacji deszczowej,
- przebudowę sieci kanalizacji sanitarnej,
- likwidację nieczynnego odcinka sieci gazowej,
- budowę oświetlenia ulicznego,
- budowę kanału teletechnicznego,
- przebudowę sieci TAURON,
- przebudowę sieci Orange,
- przebudowę sieci Telkol,
- przebudowę sieci PKP PLK,
- budowę systemu CCTV,
- montaż wiat rowerowych i przystankowych oraz ławek i śmietników.
Wybudowano liczne miejsca postojowe oraz parking:
- 63 miejsc postojowych,
- 5 miejsc postojowych przy dworcu tzw. Kiss & Drive,
- 4 miejsca postojowe dla niepełnosprawnych.
Wybudowano drogi o łącznej powierzchni 2 910 m2 oraz chodniki i place o łącznej powierzchni 1 632 m2.
Wykonano stację ładowania pojazdów elektrycznych z możliwością podłączenia jednocześnie dwóch pojazdów.