Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na coraz częściej pojawiające się sygnały i zapytania mieszkańców odnośnie funkcjonowania przychodni prowadzonych przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Świętej Katarzynie, przedstawiam Państwu informację odnośnie moich działań w tej sprawie.
Na wstępnie uprzejmie informuję, że zgodnie z Uchwałą nr XXXVI/227/12 Rady Miejskiej w Siechnicach z 27 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia Statutu Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Świętej Katarzynie:
- Dyrektor podejmuje samodzielnie decyzje dotyczące funkcjonowania Zespołu i ponosi za nie odpowiedzialność,
- Przy podejmowaniu decyzji Dyrektor korzysta z opinii właściwych organów i organizacji w trybie i na zasadach określonych w Statucie oraz w odrębnych przepisach,
- Burmistrz Siechnic nawiązuje z Dyrektorem stosunek pracy na podstawie powołania lub umowy o pracę albo zawiera z nim umowę cywilnoprawną.
- Organami ZOZ w Świętej Katarzynie są: Rada Społeczna i Dyrektor.
Przypominam, że od początku epidemii byłem w stałym kontakcie (osobistym, telefonicznym oraz e-mailowym) z Dyrektorem ZOZ w Świętej Katarzynie – Panem Andrzejem Martynowem.
W związku z napływającymi do mnie w ostatnich tygodniach skargami od mieszkańców Naszej Gminy dotyczącymi funkcjonowania ośrodków zdrowia, w pierwszych dniach września odbyłem bezpośrednią rozmowę z Dyrektorem ZOZ, podczas której zgłosiłem następujące tematy do wyjaśnienia:
- problem z możliwością dodzwonienia się do ośrodków zdrowia,
- utrudnienia organizacyjne w przyjmowaniu pacjentów oraz konieczność oczekiwania pacjentów na zewnątrz przychodni (na dworze) na wyznaczoną wizytę lub odebranie recept czy skierowań.
Jednakże złożone wyjaśnienia w mojej ocenie nie były wystarczające, wobec czego zawnioskowałem o pilne zwołanie Rady Społecznej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Świętej Katarzynie.
W dniu 9 września 2020 r. odbyło się posiedzenie Rady Społecznej pod moim przewodnictwem (w składzie: Maria Sulikowska, Elżbieta Świech, Andrzej Dulski, Wiesław Juryta), podczas którego Dyrektor Andrzej Martynow przedstawił organizację pracy ZOZ od momentu ogłoszenia epidemii do chwili obecnej.
Rada otrzymała następujące informacje na temat funkcjonowania ZOZ w Świętej Katarzynie (ośrodki zdrowia w Świętej Katarzynie i Siechnicach) w okresie epidemii:
- w marcu br., po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie stanu epidemii, praca ZOZ-u, w tym przyjmowanie pacjentów, odbywała się w trybie zdalnym,
- od maja br. według zapewnień Pana Dyrektora nastąpiło „odmrożenie” placówkek, jednakże z zachowaniem wytycznych i zaleceń Ministra Zdrowia związanych z bezpieczeństwem epidemiologicznym;
- od maja br. przywrócono działalność „poradni dzieci zdrowych” – zaistniała konieczność wyłączenia części przychodni w celu wyznaczenia tzw. „korytarza” dla dzieci zdrowych, które nie mogą przebywać w obecności innych pacjentów będących na terenie placówki. W przypadku przychodni w Siechnicach wyłączono z tego powodu niewielką część budynku (jest osobne wejście z zewnątrz do poczekalni tego gabinetu), natomiast uwarunkowania budynku przychodni w Świętej Katarzynie powodują konieczność wyłączenia z pracy dużej części budynku przychodni;
- od czerwca uruchomiono ponownie działalność laboratorium. Przyjmuje ono do 40 pacjentów dziennie;
- od lipca br. wszystkie poradnie specjalistyczne przyjmują pacjentów na poziomie określonym w kontrakcie z Narodowym Funduszem Zdrowia (czyli zakontraktowanej liczbie udzielonych porad) lub w niektórych przypadkach mają tzw. nadwykonanie;
- oczekiwanie pacjentów na zewnątrz ośrodków wynika z konieczności zachowania bezpieczeństwa wszystkich pacjentów zgłaszających się do przychodni, w szczególności osób starszych należących do grupy ryzyka, dlatego też nie ma możliwości, aby na terenie placówki w jednym czasie pacjenci gromadzili się w grupie - pacjenci wpuszczani są na teren ośrodka zdrowia pojedynczo tj. tylko osoby umówione na konkretną wizytę;
- przeprowadzane są szczepienia ochronne u dzieci, ale z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa.
- lekarze podstawowej opieki zdrowotnej w miesiącach czerwiec, lipiec i sierpień udzielili w sumie ponad 5.000 telefonicznych porad oraz udzielali każdego dnia średnio 20-30 porad bezpośrednich w każdym ośrodku (po uprzedniej konsultacji telefonicznej);
Jednocześnie informuję Państwa, że zgodnie z wyrażanymi przeze mnie i całą Radę Społeczną oczekiwaniami odnośnie konieczności usprawnienia telefonicznej obsługi pacjentów (dotyczy głównie rejestracji) Dyrektor ZOZ zobowiązał się przygotować rozwiązania w celu usprawnienia komunikacji telefonicznej pacjentów z ośrodkiem zdrowia.
Wprowadzona zostanie centralna rejestracja dla obu przychodni oraz zatrudnieni zostaną dodatkowi pracownicy. Jednocześnie Pan Andrzej Martynow poinformował, że przy obsłudze pacjentów są oni informowani, aby zgłoszeń zapotrzebowania na leki (wypisywane przez lekarza cyklicznie, związane z długotrwałym leczeniem) dokonywać w miarę możliwości tylko drogą e-mailową lub skorzystali z możliwości złożenia zapotrzebowania z użyciem specjalnych skrzynek zamontowanych na ośrodkach zdrowia, co z pewnością wpłynie na sprawniejszą komunikację pacjentów z przychodniami.
Zobowiązałem Pana Dyrektora, że do czasu pełnego otwarcia ośrodków, w celu zapewnienia lepszego komfortu oczekiwania na wizytę, należy pilnie zakupić zadaszenia (np. namioty zapewniające ochronę przed opadami, ale przy zachowaniu dużej wymiany powietrza – bez ścian bocznych) dla pacjentów oczekujących na przyjęcie.
Ponadto Pan Andrzej Dulski dopytywał o możliwość zapisywania się na wizyty bez konieczności dzwonienia np. z użyciem internetowego systemu rezerwacji. Pan Dyrektor poinformował, że jest taka możliwość i w celu rejestracji można skorzystać z aplikacji na urządzenia mobilne pod nazwą „VisiMed” (https://play.google.com /store/apps/details?id=com.kamsoft.zap&hl=pl)
W świetle wyjaśnień przedstawianych przez Dyrektora Andrzeja Martynowa, aktualne utrudnienia nie są przejawem złej woli lub organizacji pracy Zespołu Opieki Zdrowotnej w Świętej Katarzynie, lecz wynikają z konieczności stosowania zasad bezpieczeństwa pacjentów oraz z troski o zapewnienie ciągłości działalności, tak by mieszkańcy naszej Gminy mieli zapewnioną stałą opiekę zdrowotną.
Między innymi dzięki takim zasadom wprowadzonym w ZOZ nawet odnotowany przypadek koronawirusa wśród pracowników ośrodka zdrowia nie spowodował całkowitego i długotrwałego zamknięcia placówki.
Przypominam Państwu, że zgodnie z opisanymi na początku tego komunikatu zapisami statutu ZOZ w Świętej Katarzynie, decyzję dotyczącą otwarcia Zespołu Opieki Zdrowotnej w Świętej Katarzynie na pełną obsługę osobistą pacjentów (w trybie normalnym tj. wykonywanym przed ogłoszeniem epidemii) może podjąć tylko Dyrektor ZOZ. Żaden wójt, burmistrz czy prezydent miasta w Polsce nie może nakazać Dyrektorowi ZOZ w swojej miejscowości takich działań.
Jednocześnie informuję, iż zgodnie z nowymi wytycznymi Ministerstwa Zdrowia to na ośrodkach świadczących podstawową opiekę zdrowotną spoczywa obowiązek i ciężar udzielania porad osobom podejrzewającym u siebie koronawirusa. Zwiększa to dodatkowo ryzyko pojawienia się tzw. koronawirusa wśród pacjentów i pracowników ośrodków zdrowia w Świętej Katarzynie i Siechnicach.
Na początku przyszłego tygodnia przekażę Państwu informacje o wdrożeniu usprawnień w pracy ośrodków.
Milan Ušák
Burmistrz Siechnic