Zgodnie z zapowiedzią z zeszłego tygodnia, prezentujemy Państwu dodatkowe informacje dotyczące budowy nowej szkoły podstawowej w Siechnicach. Poniżej zamieszczamy również dokumentację fotograficzną wykonaną na budowie w maju bieżącego roku.
Na wstępie informujemy, że w dniu 17 maja br. w Urzędzie Miejskim w Siechnicach odbyło się kolejne z cyklu spotkanie przedstawicieli Urzędu Miejskiego z Wykonawcą inwestycji (Zakładu Usług Remontowych i Produkcyjnych „ZURIP” S.A.), Inspektorem nadzoru inwestorskiego (SAFEGE S.A.S) oraz Projektantem sprawującym nadzór autorski (Pracownia Projektowa Siergiej Studio Architektury). Podczas spotkania dokonano ustaleń, o których więcej w dalszej części artykułu.
Rozszerzając informacje zawarte w komunikacie sprzed kilku dni informujemy, że po odstąpieniu od umowy z poprzednim Wykonawcą tj. Zakładu Usług Budowlanych Robert Łukasik w dniu 11.09.2018 r., Zamawiający wezwał Wykonawcę do zabezpieczenia przerwanych robót, zgodnie z zapisami umownymi, czego Wykonawca nie dokonał. Co więcej, ZUB Łukasik utrudniał Zamawiającemu przejęcie terenu budowy. W związku z odmową przekazania terenu budowy oraz wykonania inwentaryzacji robót w toku, a także brakiem reakcji ZUB Łukasik na wezwania, w dniu 04.10.2018 r. Zamawiający ostatecznie wezwał Wykonawcę do protokolarnego przekazania terenu budowy wraz z przekazaniem kompletnej dokumentacji budowy, w tym dziennika budowy i dokumentacji powykonawczej robót wykonanych, wyznaczając jednocześnie ostateczny termin przekazania terenu. Pomimo wezwania Wykonawca nie stawił się w wyznaczonym terminie, porzucając bez wcześniejszego uprzedzenia teren budowy, w wyniku czego Zamawiający przejął plac budowy jednostronnie. Ponadto pomimo dalszych wielokrotnych wezwań, Gmina do dnia dzisiejszego nie otrzymała wyżej wymienionych dokumentów od poprzedniego Wykonawcy. Po jednostronnym przejęciu terenu budowy Gmina zabezpieczyła teren budowy oraz budynek szkoły.
Z uwagi na obowiązek umowny przeprowadzenia inwentaryzacji robót w toku (czego nie wykonał poprzedni Wykonawca), Gmina zleciła zewnętrznej firmie (EXPERTNADZORY Sp. z o.o. Sp. k.) wykonanie inwentaryzacji, która szczegółowo określiła stan rzeczowy zaawansowania inwestycji do dnia odstąpienia od umowy z ZUB Łukasik. Przedmiotowa inwentaryzacja opisuje w pełni wykonane prace oraz prace częściowo rozpoczęte i nierozpoczęte, a także wskazuje na nieprawidłowości i wady, które można było stwierdzić na tym etapie, na podstawie oględzin i posiadanych dokumentów.
Z uwagi na fakt, że nie wiadomym było kiedy zostanie wyłoniony nowy wykonawca, ekspertyza stanu technicznego wykonanych prac nie została zlecona. Niemniej jednak mając na uwadze bezpieczeństwo przyszłych użytkowników obiektu, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla postępowania na kontynuację budowy szkoły podstawowej zostały zastosowane mechanizmy pozwalające na zlecenie przyszłemu Wykonawcy przeprowadzenia szczegółowej i rzetelnej analizy stanu technicznego elementów wykonanych przez ZUB Łukasik, a w wyniku stwierdzenia nieprawidłowości - mechanizmy pozwalające na zlecenie i rozliczenie wykonania robót dodatkowych, zamiennych i uzupełniających, niezbędnych do naprawy stwierdzonych dowodnie usterek.
W wyniku przeprowadzonych przez obecnego wykonawcę ZURIP S.A. inwentaryzacji, ekspertyz i opinii, sprawdzających jakość prac wykonanych przez poprzedniego wykonawcę na budynku szkoły, stwierdzono wady wykonawcze poprzednika, takie jak:
- niepoprawne wykonanie ścian attyk na dachu budynku szkoły,
- niepoprawne wykonanie warstw izolacji termicznej ścian budynku szkoły,
- nadproża nad otworami drzwiowymi wewnątrz budynku zostały wykonane na niewłaściwej wysokości,
- instalacje sanitarne podposadzkowe wewnętrzne zostały zalane w kilku miejscach betonem, w wyniku czego są niedrożne, poza tym odcinkowo są wykonane z przeciwspadkami, co uniemożliwia sprawne działanie instalacji,
- wykonane instalacje elektryczne są w części niesprawne,
- instalacje kanalizacji zewnętrznej sanitarnej, tłuszczowej i deszczowej zostały częściowo wykonane niepoprawnie – z przeciwspadkami,
- wadliwe wykonanie dolnego źródła ciepła,
- przewymiarowane grubości warstw posadzek,
- zasypanie wykonanej zewnętrznej kanalizacji sanitarnej i deszczowej warstwami gruntu zawierającymi odpady budowlane o niewystarczających parametrach nośnych,
Obecny Wykonawca budowy szkoły - ZURIP S.A. - wykonał od podstaw prace związane z budową sali gimnastycznej (takie jak: wykonanie ścian żelbetowych, montaż konstrukcji drewnianej dachu oraz pokrycie dachu), a także wybudował budynek gospodarczy. Wykonano roboty związane z wymianą pokrycia dachowego na budynku szkoły (budynek A i B oraz łącznik), a ponadto część prac związanych z robotami przygotowawczymi tzn. niwelację terenu. Wykonawca rozpoczął również i kontynuuje prace związanie z montażem instalacji elektrycznych i wentylacji mechanicznej w budynku szkoły i sali gimnastycznej.
Ze względu na znaczną liczbę koniecznych do wykonania prac naprawczych, których zakresu i wielkości nie można było stwierdzić przed rozpoczęciem realizacji prac przez obecnego Wykonawcę, wystąpiła konieczność wykonania robót dodatkowych. Polegają one głównie na usunięciu usterek spowodowanych przez pierwszego Wykonawcę. Jest to niezbędne, aby przystąpić do szerokiego frontu robót budowlanych. W związku z powyższym realizacja pierwotnego zakresu prac zleconych obecnemu Wykonawcy jest opóźniona w stosunku do pierwotnie założonego harmonogramu. Realny termin zakończenia realizacji prac, który zostanie wydłużony w stosunku do terminu umownego, określonego na 17 miesięcy od dnia podpisania umowy, tj. do dnia 17 listopada 2021 r., zostanie określony po zakończeniu wszystkich inwentaryzacji i zatwierdzeniu prac naprawczych.
W bieżącym tygodniu na budowie prowadzone są m.in. następujące prace: budynek A – prace naprawcze ścian wewnętrznych, prace murarskie ścianek działowych, osadzanie nadproży drzwiowych; budynek B – montaż kanałów instalacji wentylacji mechanicznej; sala gimnastyczna - wykonywanie termoizolacji oraz izolacji przeciwwodnej dachu.
W przyszłym tygodniu planowane do wykonania są m.in. prace polegające na zarurowaniu rowu w miejscu zaprojektowanego boiska szkolnego i bieżni ze skokiem w dal, kontynuacja prac związanych z pokryciem dachu sali gimnastycznej tj. układanie papy termozgrzewalnej w układzie dwuwarstwowym, wykonanie murów ogniowych budynku B oraz montaż rusztowań wzdłuż budynku szkoły, mający na celu przygotowanie frontu robót dla wykonania elewacji.