Wezbranie na rzekach, które dotknęło naszą gminę rok temu, przypomniało, jak ważna jest sprawna organizacja oraz dobre przygotowanie na sytuacje kryzysowe. Od tamtego czasu konsekwentnie wzmacniamy system ochrony przeciwpowodziowej - od bieżących działań po reorganizację struktur i inwestycje w sprzęt.
Co zrobiliśmy podczas i tuż po wezbraniu?
• prowadziliśmy stały monitoring i obsługę urządzeń przeciwpowodziowych uruchamianych w sytuacjach ekstremalnych,
• po tym, jak wody wróciły do koryta Odry, komisja gminna oszacowała straty (uznane przez komisję wojewódzką), co stało się podstawą starań o dofinansowanie naprawy drogi Siechnice–Blizanowice, uszkodzonej na odcinku kilkudziesięciu metrów pod Wschodnią Obwodnicą Wrocławia; obecnie mamy uzgodnienie z MSWiA, czekamy na decyzję Ministerstwa Finansów, a jednocześnie rozpoczęliśmy już remont tego odcinka.
Zmiany organizacyjne i planistyczne
• Burmistrz wprowadził zmiany w strukturze Urzędu Miejskiego – sprawy utrzymania cieków podstawowych, zbiorników retencyjnych i urządzeń wodnych (w tym rowów) zostały włączone do Biura Obronności i Zarządzania Kryzysowego,
• powołaliśmy Zespół ds. Planu Operacyjnego Ochrony Przed Powodzią; trwa aktualizacja tego dokumentu – „instrukcji” działań na czas wezbrań i powodzi, której zakończenie planowane jest na koniec października,
• zainicjowaliśmy opracowanie planu ochrony przed powodzią w układzie zlewniowym, obejmującym również gminy ościenne; odbyły się spotkania robocze z przedstawicielami zarządzania kryzysowego powiatów wrocławskiego i oławskiego oraz sąsiednich gmin,
• dokument będzie spójny z planem powiatu i Wrocławia; to szczególnie ważne, ponieważ sterowanie kluczowymi urządzeniami przeciwpowodziowymi Wrocławia odbywa się na terenie Gminy Siechnice (poldery Blizanowice–Trestno i Oławki, śluzy, przelewy wałowe, bramy wałowe, klapy zwrotne, zasuwy),
• zaktualizowane zostaną scenariusze działań powodziowych dla Wrocławia, a dodatkowo opracujemy scenariusze dla Gminy Siechnice, obejmujące wezbrania rzek Zielona, Miłoszowska Struga i Katarzynka oraz głównych rowów doprowadzających wodę do polderu Oławki: OŁ-1 i Koci Rów.
Inwentaryzacja, bezpieczeństwo
• opracowujemy Studium Terenowe Gospodarki Wodno-Melioracyjnej – pełną inwentaryzację rowów melioracyjnych i urządzeń hydrotechnicznych, aby lepiej planować ich utrzymanie,
• przygotowaliśmy analizę bezpieczeństwa osób na obszarach wodnych (zbiorniki, rzeki, starorzecza, urządzenia), uzgodnioną z Policją Wodną i PSP; wdrażamy zalecenia – oznakowanie, regulaminy i zabezpieczenie infrastruktury,
• w I połowie 2025 r. z budżetu gminy udrożniliśmy koryta rzek Miłoszowskiej Strugi, Katarzynki i Zielonej; jesienią Zarząd Zlewni we Wrocławiu (z dofinansowaniem gminy) realizuje kolejną sesję prac utrzymaniowych.
Współpraca i finansowanie
• nawiązaliśmy współpracę z 16 Brygadą Wojsk Obrony Terytorialnej,
• zacieśniliśmy współpracę z PGW Wody Polskie (Zarząd Zlewni i Nadzór Wodny),
• ponad dwukrotnie zwiększyliśmy dofinansowanie dla Wrocławskiego Związku Spółek Wodnych; łącznie z zadaniami interwencyjnymi i konserwacyjnymi wydatki sięgnęły ok. 1 mln zł.
Sprzęt i gotowość
• odbudowaliśmy stany magazynowe piasku i worków przeciwpowodziowych; OSP przeprowadziła konserwację rękawów przeciwpowodziowych,
• w 2026 r., ze środków budżetu państwa, doposażymy sprzęt w m.in. 6 kontenerów magazynowych z wyposażeniem, koparko-ładowarkę, agregaty prądotwórcze wysokiej mocy, cysterny na wodę pitną i łóżka polowe,
• sprzęt przeciwpowodziowy zostanie przeniesiony z magazynu PGW Wody Polskie do nowo tworzonego gminnego magazynu zarządzania kryzysowego.
Co przed nami?
• w październiku odbędzie się ćwiczenie służb zarządzania kryzysowego z udziałem przedstawicieli mieszkańców – praktyczny trening działań powodziowych w terenie,
• 17.09 przeprowadzimy przegląd wałów przeciwpowodziowych, które podczas wrześniowej fali wodnej chroniły naszą gminę.
Razem dbamy o bezpieczeństwo Gminy Siechnice. Dziękujemy mieszkańcom i wszystkim służbom za współpracę oraz wszystkim zaangażowanym w działania przeciwpowodziowe.