Na terenie Gminy Siechnice coraz częściej spotykamy problem porzuconych samochodów, które przez tygodnie, a czasem nawet miesiące, szpecą nasz krajobraz i stwarzają zagrożenie dla środowiska. Niestety, usunięcie tych wraków z terenu gminy nie jest prostą sprawą.
Dlaczego? Ponieważ "porzucone auto", dopóki nie zostanie oficjalnie uznane za takie, jest prawnie traktowane jako przedmiot prawa własności, chroniony przez Konstytucję i liczne przepisy. Szczególnie istotna jest tu kwestia dbałości o mienie publiczne lub prywatne znajdujące się na terenach publicznych.
Niestety, obecne regulacje prawne nie dają jasnych odpowiedzi i narzędzi do walki z tym problemem. Ustawa Prawo o ruchu drogowym (art. 50a) reguluje usuwanie pojazdów tylko z dróg publicznych, stref zamieszkania i stref ruchu na drogach wewnętrznych. Dotyczy to pojazdów bez tablic rejestracyjnych lub takich, których stan wskazuje na to, że nie są używane. Do podjęcia działań w tej kwestii uprawniona jest jedynie Straż Miejska lub Policja, które po usunięciu pojazdu muszą powiadomić jego właściciela. Niestety, w przypadku wielu porzuconych aut na terenie Gminy Siechnice, ich właściciele to obcokrajowcy, często nieprzebywający na terenie Polski, co utrudnia procedurę.
W przypadku pozostawienia pojazdu na parkingu, poboczu drogi wewnętrznej, działce przyległej do drogi lub innych miejscach nie objętych definicją "droga", zastosowanie ma jedynie Kodeks Cywilny, co ponownie stawia na piedestale ochronę prawa własności.
Pracownicy Urzędu Miejskiego, Straży Miejskiej i Policji są zobowiązani do przestrzegania prawa i nie mogą podejmować działań niezgodnych z obowiązującymi przepisami.
Obecnie Straż Miejska i Urząd Miejski w Siechnicach pracują nad uregulowaniem kwestii prawnych związanych z usuwaniem pojazdów z miejsc, gdzie aktualne przepisy uniemożliwiają interwencję. W ramach podjętych działań 3 lipca br. odbyło się spotkanie z udziałem Burmistrza Siechnic, w którym udział wzięli przedstawiciele Wydziału Dróg Urzędu Miejskiego w Siechnicach oraz Straży Miejskiej. Podczas spotkania omówiono problem porzuconych pojazdów na terenie gminy i zdecydowano o podjęciu działań:
- Pismo do Starosty Powiatu Wrocławskiego: Celem pisma będzie uzyskanie zgody na przewożenie porzuconych pojazdów z terenu Gminy Siechnice na parking zarządzany przez Powiat Wrocławski.
- Analiza możliwości utworzenia parkingu na terenie gminy: Zostaną podjęte kroki w celu ustalenia, czy na terenie Gminy Siechnice można zorganizować parking spełniający wymagania rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji, na który będzie można przewozić porzucone auta.
- Interpelacja Poselska: W kwestiach prawnych budzących wątpliwości, szczególnie w odniesieniu do postępowania z porzuconymi autami na drogach wewnętrznych, zostanie opracowana i złożona Interpelacja Poselska.
Oprócz wyżej wymienionych działań, Urząd Miejski i Straż Miejska kontynuują działania mające na celu identyfikację i usuwanie porzuconych pojazdów z terenu gminy
Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu. Aby być na bieżąco z informacjami z terenu gminy Siechnice, zachęcamy do subskrypcji naszego newslettera - rejestracja pod linkiem https://www.siechnice.gmina.pl/newsletter.html