Uprzejmie informuję, że 13 lipca br. – w związku z urlopem Burmistrza Siechnic - uczestniczyłem jako przedstawiciel gminy Siechnice w spotkaniu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Było to spotkanie przedstawicieli samorządów powiatu wrocławskiego z sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury, a zarazem Pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcinem Horałą oraz sekretarzem stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Januszem Cieszyńskim, a także przedstawicielami Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Podczas spotkania omówiono trzy warianty przebiegów kolei dużej prędkości przez teren gminy Siechnice. Najmniej czasu poświęcono wariantowi 53.
Następnie każdy z samorządów mógł zadać pytania dotyczące poszczególnych wariantów.
Jako przedstawiciel Gminy Siechnice dopytywałem przedstawicieli CPK sp. z o.o. o następujące kwestie:
- Czy w przypadku wariantu 51 CPK posiada już informacje potwierdzone dokumentami (np. fachowe ekspertyzy, opinie prawne itp.) dotyczące mokrego składowiska odpadów paleniskowych EC „Czechnica” (znajdującego się przy ul. Polnej w Siechnicach) w kontekście potencjalnego zagrożenia ekologicznego dla mieszkańców gminy Siechnice?
- Czy w zakresie terenów posiadających walory przyrodnicze zbadano wszystkie potencjalne tereny chronione i/lub gatunki chronione roślin i zwierząt, będące w zasięgu oddziaływania linii (przykładowo dla wariantu 51 planowane wycinki lasu w sumie obejmą pas o szerokości kilkudziesięciu metrów)?
- Czy w przypadku wyboru wariantu 52, inwestor pomimo propozycji realizacji tuneli dla KDP pod Świętą Katarzyną, np. w wyniku niewystarczających funduszy, może zmienić koncepcję na niekorzystną dla mieszkańców gminy i przeprowadzić linię o tym samym przebiegu (zagrożenie wywłaszczeniami, wyburzeniami), ale bez tunelu? Czy takie zagrożenie jestrealne? Pytanie to zadałem w związku z obawami mieszkańców miejscowości Święta Katarzyna, które powstały po informacji jaką przedstawiciel CPK przekazał podczas drugiego spotkania konsultacyjnego w Siechnicach.
Uzyskałem następujące odpowiedzi i stanowiska:
Ad. 1. CPK wraz z wykonawcą pozyskał dokumentację dotyczącą składowiska od Kogeneracji SA. Jest ona analizowana. Nie jest możliwe podanie w tym momencie informacji czy składowisko może powodować zagrożenie dla mieszkańców lub opóźnienie w realizacji linii kolei dużych prędkości.
Ad. 2. CPK przeprowadziła inwentaryzację przyrodniczą dla wszystkich wariantów. Na ten moment jednak nie chce udostępniać jej wyników. Zapewnia, że bez względu na planowany wariant nie będzie on miał negatywnego wpływu na środowisko w zakresie obszarów i gatunków chronionych.
Ad 3. Minister Marcin Horała zapewnił, że w przypadku wyboru wariantu 52 będzie on mógł być przeprowadzony tyko w zaproponowanej formie tj. tunelowej.
Przedstawiłem również postulat władz gminy, aby w przypadku wyboru wariantu 52 do podziemnego tunelu „schowano” również istniejące obecnie tory kolei konwencjonalnej. Pozwoliłoby to na sprawny transport pomiędzy miejscowościami znajdującymi się po obu stronach obecnie istniejącej linii kolejowej nr 132 (E 30) przecinającej Świętą Katarzynę, a zarazem gminę Siechnice na dwie części, co powoduje problemy komunikacyjne.
Na koniec spotkania podane zostały ze strony CPK sp. z o.o. informacje otym, że:
- nie podjęto jeszcze żadnych ostatecznych decyzji co do wyboru wariantu inwestorskiego. Trwa analiza danych,
- na wrzesień planowane są spotkania w każdej z gmin będącej na przebiegu wybranego wariantu inwestorskiego w celu jego dokładnego omówienia.
Dużym rozczarowaniem związanym z tym spotkaniem był fakt, że mimo wniosku Burmistrza Siechnic Milana Ušáka kierowanego do organizatorów spotkania i do CPK sp. z o.o., na spotkaniu w ministerstwie zabrakło przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Polskich Kolei Państwowych S.A. Obecność przedstawicieli tych podmiotów była niezbędna do wyjaśnienia czy przedstawione warianty, a w szczególności wariant inwestorski przebiegu kolei dużych prędkości, który będzie skierowany do dalszych prac, nie przeszkodzi lub nawet uniemożliwi budowę drogi krajowej nr 94 w nowym korytarzu - a największe zagrożenie taką kolizją stwarza wariant 51.
Mariusz Różnowicz
Zastępca Burmistrza Siechnic