Informuję, że zgodnie z moimi zapowiedziami w dniu 8 lipca br. miało miejsce spotkanie w formie zdalnej przedstawicieli gmin Siechnice i Czernica oraz Powiatu Wrocławskiego z przedstawicielami Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) sp. z o.o.
Podczas spotkania samorządowcy otrzymali informację, że wykonawca opracowania dotyczącego wyboru trasy przebiegu kolei dużych prędkości (tzw. wariantu inwestorskiego) tj. konsorcjum firm, którego liderem jest Multiconsult sp. z o.o., zgłosił do CPK kilkutygodniowe opóźnienie w wykonywaniu prac koncepcyjnych i analitycznych. Z tego powodu ogłoszenie wybranego wariantu inwestorskiego ma nastąpić w drugiej połowie sierpnia br.
W czasie spotkania podnosiłem następujące kwestie, na które jedynie w ograniczonym zakresie uzyskałem wyjaśnienia ze strony przedstawicieli CPK:
- zapytałem o prognozowane natężenie ruchu pociągów na wszystkich rozpatrywanych wariantach linii kolei dużych prędkości przez teren naszej gminy oraz zwiększenie natężenia ruchu na istniejących liniach kolejowych. Ma to szczególne znaczenie w przypadku realizacji któregoś z wariantów KDP, którego przebieg na znacznej długości będzie równoległy do istniejących linii kolejowych. Przedstawiciele CPK nie umieli podać danych na temat łącznego, prognozowanego ruchu pociągów pasażerskich i towarowych, jednak przyznali, że skumulowany ruch pociągów na liniach KDP i istniejącej może przekroczyć 200 pociągów na dobę,
- poruszyłem temat zagrożenia ekologicznego dla mieszkańców gminy oraz dla terenów wodonośnych Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej, związanego z ingerencją w mokre składowisko odpadów paleniskowych EC Czechnica zlokalizowanego przy ul. Polnej w Siechnicach. W przypadku wariantu 51 planowane jest przejście linii bezpośrednio przez to składowisko. W dniu spotkania przedstawiciele CPK nie byli w stanie podać szczegółowych informacji o zakresie planowanej ingerencji w składowisko i szczegółach rozwiązań technicznych budowy estakady przez teren składowiska. CPK nie posiada również analiz prawnych i oceny oddziaływania na środowisko związanej z takim wariantem przebiegu linii,
- przedstawiciele CPK poinformowali, że w przypadku przebiegu kolei dużych prędkości na estakadzie w obszarze leśnym NATURA 2000 szerokość estakady w rzucie poziomym wyniesie ok. 17 metrów. Nie potrafili jednak określić o ile szerszy pas terenu będzie musiał być wylesiony w związku z koniecznością obsługi budowy oraz ze względu na obowiązujące przepisy o warunkach technicznych jakim powinny odpowiadać linie kolejowe,
- przedstawiciele CPK zapewnili, że rozwiązania tunelowe, jak te planowane dla KDP w Świdnicy czy dla wariantu 52 w Świętej Katarzynie, są zgodne ze standardami stosowanymi przy budowie kolei dużych prędkości na terenach zurbanizowanych. CPK zapewnił również, że w razie wyboru wariantu 52 rozwiązanie tunelowe będzie musiało być zastosowane.
Milan Ušák
Burmistrz Siechnic