CO ZMIENIA SIĘ OD STYCZNIA 2021 r. ?
Najważniejsze zmiany, wymagane nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (z września 2019 r.), które od 1 stycznia 2021 r., w możliwie najpóźniejszym momencie, wprowadzone zostają na terenie Związku to:
- obowiązkowa segregacja odpadów,
- podwyższone stawki dla osób niespełniających obowiązku selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,
- niskie maksymalne ustawowe stawki opłat dla nieruchomości niezamieszkałych,
- ulga za kompostownik,
- koniec z umowami ryczałtowymi na odbiór odpadów komunalnych (od 2020 roku płacimy za każdy kilogram odpadów. Przykład: 2019 rok – PSZOK miesięcznie - 140 tys., zł ryczałt, 2020 rok – PSZOK miesięcznie - 380 tys. zł).
Z CZEGO WYNIKA WZROST OPŁAT ?
Przyczyna podwyżek opłat niemal we wszystkich gminach i miastach w Polsce to przede wszystkim efekt przyjęcia w roku 2019 przez Sejm RP nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która m.in. rozszerza katalog odbieranych odpadów, wymusza na wszystkich właścicielach nieruchomości obowiązkową segregację odpadów komunalnych na 5 frakcji (wbrew pozorom selektywna zbiórka nie generuje oszczędności) oraz wskazuje maksymalną wysokość opłat dla nieruchomości niezamieszkałych, które to opłaty zostały ustawowo zaniżone do wysokości, która nie pokrywa realnych kosztów obsługi tego typu nieruchomości.
Większość gmin i związków gmin w Polsce już drastycznie podniosło wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Związek wprowadza podwyżki w możliwie najpóźniejszym momencie, tj. od 1 stycznia 2021 r.
Z eksperckich ocen wynika, że realne stawki za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych to 25-30 zł na osobę (przy zbiórce selektywnej). Nowa stawka ustalona przez Zgromadzenie na terenie Związku mieści się w średniej krajowej i nie odbiega znacząco od stawek w regionie i kraju.
Wiele miast i gmin, w podobnej stawce do tej ustalonej na terenie Związku, nie oferuje tylu dodatkowych usług. Nie mają zbiórek objazdowych, albo są ograniczone tylko do jednej w roku, nie organizują mPSZOK, nie organizują zbiórek przeterminowanych leków, nie odbierają strzykawek i igieł, mają ograniczenia ilościowe w przyjmowaniu odpadów w PSZOK, nie posiadają aplikacji informującej mieszkańca o rodzajach zbiórek i usług.
Wzrost opłat wynika m.in.:
- ze zmiany obowiązujących przepisów krajowych,
- ze wzrostu ilości odbieranych odpadów,
- ze wzrostu cen zagospodarowania i odbioru odpadów (średnio ceny rosną 25% rok do roku),
- problemów ze zbytem surowców wtórnych,
- ze stałego wzrostu tzw. opłaty marszałkowskiej ustalanej przez Ministra Środowiska, która w roku 2017 wynosiła 24,15 zł za tonę odpadów składowanych a w roku 2020 wynosi już 270 zł/tonę – co daje wzrost o ponad 1100%,
- ze wzrostu cen energii - zużycie energii jest jednym z podstawowych kosztów obciążających niemal każdego przedsiębiorcę,
- ze wzrostu cen paliw - jednego z podstawowych kosztów obciążających odbiorców odpadów,
- ze wzrostu płacy minimalnej o blisko 50% w ciągu ostatnich 5 lat,
- ze wzrostu wymagań technicznych w stosunku do miejsc magazynowania odpadów i innych (zaostrzenie przepisów ppoż, objęcie monitoringiem itp.),
- ze skrócenia czasu magazynowania odpadów.
ZA CO PŁACISZ ?
- Za odbiór odpadów sprzed posesji zgodnie z harmonogramem,
- Za zagospodarowanie odpadów, tzw. koszty „na bramie”,
- Za zbiórki objazdowe,
- Za funkcjonowanie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) – mieszkańcy oddają wszystkie odpady bez limitu,
- Za organizację mobilnych PSZOK-ów – mieszkańcy oddają wszystkie odpady bez limitu,
- Za odbiór i zagospodarowanie leków z aptek i wyznaczonych punktów - 30 punktów na terenie Związku,
- Za zwiększanie częstotliwości odbioru poza harmonogramem,
- Za odbiór i zagospodarowanie strzykawek i igieł – PSZOK w Godzikowicach,
- Za kampanie informacyjne: blankiety opłat, ulotki, plakaty, naklejki na pojemniki,
- Za edukację w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami,
- Za obsługę administracyjną systemu.
Pamiętaj, że zgodnie z Ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi są wykorzystane przez Związek jedynie na cele związane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (zgodnie z art. 6r ust 1aa),
- fundamentalnym dla całego systemu gospodarki odpadami komunalnymi w gminach założeniem jest samofinansowanie się systemu i na tej podstawie ustalane są stawki za odbiór i gospodarowanie odpadami komunalnymi. Gminy (w tym wypadku Związek) nie mogą czerpać z systemu gospodarki odpadami komunalnymi dodatkowych dochodów, ale nie mogą także finansować systemu z innych źródeł (art. 6r ust 2),
- Członkowie Związku nie dopłacają ze swoich budżetów do systemu gospodarki odpadami przez co więcej środków mogą przeznaczać na swoje wewnętrzne inwestycje.
DZIAŁANIA ZWIĄZKU ZMIERZAJĄCE DO ZAHAMOWANIA WZROSTU OPŁAT
I POPRAWY JAKOŚCI USŁUG
- Biuro Związku podejmuje szereg działań zmierzających do zahamowania wzrostu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i poprawy jakości usług:
- dokonano renegocjacji części umów tym samym obniżając koszty obsługi administracyjnej,
- dokonano wymiany centrali telefonicznej w celu ułatwienia kontaktu interesantów z Biurem,
- dokonano wymiany oprogramowania do zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi w celu usprawnienia pracy (jeden program zastąpił 3),
- utworzono Biuro Obsługi Klienta (BOK) – w jednym miejscu interesant załatwi wszystkie sprawy związane z gospodarką odpadami komunalnymi,
- utworzono dodatkowe stanowiska do kontroli w terenie – kontroli podlegają zarówno jakość usług świadczonych przez wykonawców jak i sposób wywiązywania się z obowiązków przez mieszkańców,
- wdrożona została darmowa dla mieszkańców Związków aplikacja „Kiedy Wywóz”,
- wprowadzono zwolnienie z tytułu Karty Dużej Rodziny (KDR) – w każdej rodzinie posiadającej KDR, szósta i kolejne osoby nie płacą za odpady,
- prowadzone są kampanie informacyjne i edukacyjne w przedmiotowym zakresie już na poziomie przedszkoli i szkół podstawowych.