Uczniowie naszej szkoły w ramach koła polonistyczno-historycznego pod opieką pani Zofii Leszczyńskiej-Ner wzięli udział w zorganizowanym przez Fundację „Wspólnota Pokoleń” projekcie historycznym zatytułowanym „Reżim i dyktatura to nie polska struktura... Stan wojenny i działania opozycji oczami uczniów” oraz w 2 konkursach dla uczniów szkół gimnazjalnych i średnich Dolnego Śląska: konkursie fotograficznym (podzielonym na 2 etapy) i konkursie na napisanie najciekawszego scenariusza słuchowiska radiowego dotyczącego realiów życia w czasie stanu wojennego we Wrocławiu. Nasza młodzież wysłała łącznie niemal 600 zdjęć w 2 etapach konkursu (107 + 98 w I etapie i 139 + 228 w II etapie) oraz napisała 3 scenariusze słuchowisk.
Celem projektu i konkursów była edukacja historyczna uczniów. Podzielona na zespoły młodzież, wykorzystując narzędzia artystyczne, przygotowując inspirowaną prawdziwymi zdarzeniami i zgodną z ówczesnymi realiami historycznymi wystawę fotograficzną oraz pisząc scenariusz do słuchowiska historycznego, w sposób naturalny miała przyswoić wiedzę historyczną z okresu stanu wojennego i działań opozycji antykomunistycznej lat 80. XX wieku.
Młodzież wraz z nauczycielem wzięła również udział w spacerze edukacyjno-historycznym razem ze świadkami historii i członkami grup rekonstrukcyjnych śladami Solidarności Walczącej i opozycji antykomunistycznej. W przebraniach z epoki, wspomagani przez profesjonalistów oraz milicyjną Nyskę, Fiata 125 p i wóz opancerzony zainscenizowaliśmy kilka scenek nawiązujących do wydarzeń z okresu stanu wojennego. Był gaz łzawiący, było ZOMO i były ulotki. Jednym słowem prawdziwa lekcja żywej historii. A na zakończenie, by jeszcze lepiej wczuć się w klimat tamtych lat, udaliśmy się do Stowarzyszenia Solidarności Walczącej, gdzie wydrukowaliśmy ulotki niepodległościowe na oryginalnych ramkach z 1982 roku.
Miło nam zakomunikować, iż w obu konkurencjach nasi uczniowie odnieśli sukces. I tak:
w konkursie na najciekawszy scenariusz:
I miejsce zajęła Zuzanna Rząsa z kl. 1e pracą zatytułowaną „Trudne zadanie” (jej scenariusz został nagrany i będzie wyemitowany w Radio Rodzina, dodatkowo uczennica otrzymała nagrodę o łącznej wartości 1500 zł brutto);
II miejsce (ex aequo z 2 zespołami) zajął Jakub Ner z kl. 1e słuchowiskiem zatytułowanym „Zima wasza, wiosna nasza” (dodatkowo otrzymał nagrodę o łącznej wartości 400 zł brutto);
dodatkowe wyróżnienie (ex aequo z 1 zespołem) zajęły Weronika Piechaczyk, Paulina Żelezik z kl. 2f wspólnie napisanym scenariuszem zatytułowanym „Nadzieja ponad wszystko..” (dodatkowo otrzymały nagrodę o łącznej wartości 150 zł brutto).
w konkursie fotograficznym nasi uczniowie zajęli 2 równorzędne II miejsca:
grupa z Siechnic w składzie: Zuzanna Rząsa, Julita Spychała, Paulina Stefaniak, Jakub Ner - uczniowie kl. 1e;
grupa ze Świętej Katarzyny w składzie: Weronika Piechaczyk, Paulina Żelezik, Michał Landzwojczak, Fabian Binduga - uczniowie kl.2f.
Ponadto jury konkursowe postanowiło przyznać dwie dodatkowe nagrody:
dla najbardziej zaangażowanego uczestnika projektu, który swoją postawą sprawił, że działania Fundacji były jeszcze bardziej ciekawe i niesamowite. Nagroda ta powędrowała w ręce Jakuba Nera z Gimnazjum w Siechnicach (kl.1e). Kuba nie tylko brał udział w spacerze edukacyjno-historycznym, gdzie wystąpił w dwóch rolach: esbeka-tajniaka i bitego demonstranta, ale również nadesłał wyróżniony scenariusz słuchowiska radiowego oraz liczne zdjęcia biorące udział w konkursie fotograficznym;
dla najbardziej zaangażowanego nauczyciela projektu. Tutaj bezapelacyjnie zwycięzcą została Pani Zofia Leszczyńska-Ner, która swoją pasją zaraziła uczniów i sprawiła, że ich aktywność w czasie projektu była godna podziwu! (uzasadnienie organizatora projektu).
Uroczyste ogłoszenie wyników i rozdanie nagród miało miejsce 19 grudnia 2015 roku w Dolnośląskiej Bibliotece Publicznej we Wrocławiu.
W załączeniu prace konkursowe uczniów oraz fotorelacja ze spaceru edukacyjnego i rozdania nagród.
Tekst i zdjęcia: Gimnazjum w Siechnicach