„KAPITAŁ LUDZKI”
W roku szkolnym 2009 / 2010 Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Siechnicach realizuje „Kompleksowy program wyrównywania szans edukacyjnych uczniów”. Projekt ten współfinansowany jest przez Unię Europejską oraz budżet państwa w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem programu jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty.
Realizując wyżej wymienione cele od października 2009 r. w szkole prowadzone są zajęcia dodatkowe, w skład których wchodzą:
- nauka szybkiego czytania,
- kurs języka angielskiego,
- kurs grafiki komputerowej z zajęciami informatycznymi,
- zajęcia z zakresu przedsiębiorczości,
- doradztwo i opieka pedagogiczna ( biblioterapia, muzykoterapia, arteterapia, terapia
pedagogiczna i socjoterapia).
Uczniowie biorący udział w projekcie mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań oraz nabywania nowych umiejętności. Formy zajęć oraz sposoby ich prowadzenia zachęcają i mobilizują dzieci do pracy.
Trening szybkiego czytania zapewnia każdemu uczestnikowi postęp w przyswajaniu wiedzy. W trakcie lekcji uczniowie uczą się pracy z dużą ilością informacji. Celem nadrzędnym jest jednak zdecydowane przyspieszenie tempa czytania i podwyższanie jakości rozumienia i zapamiętywania tekstu.
Kurs języka angielskiego ma na celu podwyższanie poziomu znajomości tego języka oraz zdobywanie umiejętność poprawnego komunikowania się.
Zajęcia informatyczne rozwijają twórcze zaangażowanie uczniów w tworzeniu kreatywnego obrazu interaktywnego. Pozwalają uwolnić wyobraźnię dziecka, a poprzez praktyczne działania uczą obsługi komputera i prostych programów graficznych.
Zwracając uwagę na trudną tematyką ekonomiczną nasi uczniowie biorą również udział w zajęciach z zakresu przedsiębiorczości. Mogą poznać zagadnienia skupiające się nad wyjaśnieniem podstawowych terminów, pojęć i mechanizmów gospodarczych. Zajęcia pozwalają poznać elementarne zjawiska ekonomiczne i gospodarcze, oraz umożliwiają rozwój umiejętności pracy w grupie.
Prowadząc terapię pedagogiczną pomagamy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje się poprzez odpowiednie oddziaływania specjalistyczne o charakterze psychologiczno – pedagogicznym i profilaktycznym. Jest to szczególnie ważne na początku kariery szkolnej dziecka. Odnosząc się to terapii zajęciowej (biblioterapii, muzykoterapii, arteterapii i socjoterapii) uczniowie poddani zostają regulacji systemu nerwowego, nabywają usprawnień psychicznych i fizycznych.
Dzieci chętnie i aktywnie uczestniczą w wyżej wymienionych zajęciach. Skutkuje to nabywaniem przez nich nowych, praktycznych umiejętności, będących podstawą do dalszego kształcenia i rozwoju. Ciekawe formy pracy i atrakcyjność poszczególnych kursów przedkłada się też na indywidualne sukcesy naszych uczniów.
Paulina Hawrylewicz - Kowalska