Gmina Siechnice od 2011 roku zainicjowała i mocno zaangażowała się w przygotowywanie koncepcji projektów związanych z rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie. Inicjatorem tych prac był Burmistrz Siechnic Milan Ušák, a jego pomysł polegał na wypracowaniu i wdrożeniu rozwiązań, które mają w ciągu najbliższych lat zachęcić mieszkańców gminy Siechnice dojeżdżających do miejsc pracy lub szkół zlokalizowanych we Wrocławiu, do zmiany przyzwyczajeń i korzystania w codziennych dojazdach głównie z kolei.
Po latach przygotowań oraz uruchomieniu środków unijnych z perspektywy finansowej 2014-2020, koncepcje te nie tylko są coraz bliżej realizacji, ale na spotkaniach branżowych związanych z komunikacją publiczną oraz rozwojem kolei, prezentowane są jako modelowe rozwiązania współpracy samorządów lokalnych ze spółkami działającymi w grupie kapitałowej PKP, a także wskazywane są jako rozwiązania do „skopiowania” dla samorządowców z całego kraju. Realizacja siechnickiej koncepcji pokaże jak strategicznie planować i realizować rozwiązania z zakresu transportu publicznego na terenie miast i gmin położonych w dużych aglomeracjach miejskich.
Z racji tego, że do tej pory gmina Siechnice nie przedstawiała szerszej opinii publicznej informacji na ten temat, wkrótce podamy więcej szczegółów dotyczących planowanych inwestycji, z których większość jest już w trakcie zaawansowanych przygotowań lub prac projektowych, a także są one rozpatrywane przez instytucje upoważnione do przyznania dofinansowania zewnętrznego.
Burmistrz Milan Ušák przedstawia Radzie Miejskiej w Siechnicach
komunikat na temat „projektów kolejowych”
Zdradzając jednak kilka szczegółów możemy z radością poinformować, że Gmina Siechnice w maju 2016 roku podpisała porozumienie z PKP SA, w którym określono datę rozpoczęcia inwestycji polegających na generalnym remoncie stacji kolejowych w Siechnicach, Świętej Katarzynie i Smardzowie (Żernikach Wrocławskich). W połowie 2017 roku mają się rozpocząć gruntowne prace remontowe, które oprócz przywrócenia stacjom dawnej roli (w żadnym z tych miejsc obecnie nie ma m.in. poczekalni dla pasażerów), wytworzą też pomieszczenia biurowe przeznaczone pod działalność różnych instytucji. Oprócz tego zmienić ma się zagospodarowanie otoczenia, które ma w jak największym stopniu zapewnić komfort dla podróżnych. Zakładany koszt tych prac to ponad 5 milionów złotych. Środki te będą pochodzić w dużej części ze środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, a wkład własny będzie pochodził ze środków PKP SA.
Na terenie gminy zmieni się całkowicie nie tylko stan istniejących stacji kolejowych, ale w ramach innego zadania prowadzonego przez PKP PLK SA, o które zabiegała Gmina Siechnice, powstanie też nowy przystanek kolejowy ułatwiający dojazd z naszej gminy do Wrocławia. Nowy przystanek ma powstać w ciągu kilku lat na trasie kolejowej Wrocław-Międzylesie, na granicy gminy Siechnice i Wrocławia (a dokładniej w okolicach Iwin i osiedla Jagodno). Przystanek będzie nosił nazwę Wrocław-Jagodno. Z pewnością poprawi to dostęp do komunikacji zbiorowej mieszkańców zachodniej części gminy Siechnice.
Nie będzie to jednak koniec inwestycji. W ramach kolejnego projektu prowadzonego przez Gminę Siechnice, w latach 2018-2019 przy stacjach w Siechnicach i Świętej Katarzynie powstać mają tzw. multimodalne centra przesiadkowe, czyli węzły łączące w jednym miejscu różne typy transportu. W przypadku Siechnic i Świętej Katarzyny będzie to kolej aglomeracyjna (korzystająca z istniejących stacji), lokalna komunikacja autobusowa (korzystająca z utworzonych nowoczesnych przystanków zlokalizowanych przy stacjach kolejowych) oraz transport samochodowy i rowerowy (korzystający z wybudowanych w pobliżu stacji parkingów typu park&ride). To właśnie zlokalizowanie w jednym miejscu punktów leżących na trasach różnych rodzajów środków transportu, połączone z wzajemną integracją rozkładów jazdy (płynne przesiadanie się z jednego środka transportu do drugiego), wprowadzeniem biletu zintegrowanego, a także zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów może zachęcić do zmiany przyzwyczajeń i przesiadania się mieszkańców gminy z aut i autobusów do kolejowego transportu publicznego. Przy parkingach zlokalizowanych obok stacji kolejowych w Siechnicach i Świętej Katarzynie planuje się zainstalowanie stacji ładowania aut elektrycznych.
W ciągu ostatnich kilku tygodni odbyły się spotkania mające m.in. formę seminarium i konferencji poświęconych rozwojowi kolei w aglomeracji wrocławskiej oraz na terenie województwa dolnośląskiego. Pierwsze z nich odbyło się 14 września. Z inicjatywy m.in. Burmistrza Siechnic Milana Ušáka we Wrocławiu odbyło się seminarium z udziałem członków Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Aglomeracji Wrocławskiej (które było organizatorem przedsięwzięcia). Podczas spotkania omówione zostały szanse i zagrożenia w rozwoju kolei aglomeracyjnej wokół stolicy Dolnego Śląska. Było ono niejako wstępem do konferencji pn. „Kolej na dziś i jutro - Wrocławska Kolej Aglomeracyjna”, która odbyła się 20 września we Wrocławskim Centrum Kongresowym. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Kolei Dolnośląskich, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, podwrocławskich gmin oraz eksperci rynku kolejowego z całej Polski.
Foto: Piotr Hawalej
Burmistrz Siechnic Milan Ušák zreferował uczestnikom konferencji koncepcję wdrażaną w Siechnicach, a także stan zaawansowania prac przy realizacji poszczególnych projektów. Podczas konferencji jednym z prelegentów był Członek Zarządu PKP SA, specjalista w dziedzinie transportu publicznego dr Michał Beim. Ekspert ten zajmuje się naukowo problematyką transportu miejskiego i regionalnego oraz planowaniem przestrzennym. Tym bardziej cieszą słowa dr Michała Beima, który podkreślał, że Gmina Siechnice jest modelowym przykładem w skali całego kraju. Rozwiązania wymyślone, a co ważniejsze wdrażane w życie w Siechnicach są zdaniem przedstawiciela PKP warte skopiowania w setkach miast i gmin na terenie całego kraju. Dążyć będzie do tego samo PKP, które we współpracy z Siechnicami doceniło to, że lokalne samorządy z małych miast i gmin mogą być równorzędnym partnerem dla PKP SA – jednej z największych grup kapitałowych w całej Polce.
Podobnego zdania jak Michał Beim byli też inni wypowiadający się podczas konferencji. Doceniając działania Siechnic dla rozwoju Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Jerzy Michalak zaprosił Burmistrza Siechnic do tworzenia związku taryfowego, którego jednym z priorytetowych działań będzie wprowadzenie tzw. biletu aglomeracyjnego.
Podczas konferencji oprócz rozmowy o rozwoju infrastruktury kolejowej, czyli tego „po czym się jeździ” (linie, stacje i przystanki kolejowe), przedstawione były też plany dotyczące tego „czym się jeździ”.
W tej kwestii mieszkańcy naszej gminy mogą mieć mieszane uczucia. Otóż z jednej strony z danych przedstawionych przez Członka Zarządu Województwa Dolnośląskiego Jerzego Michalaka wynika, że w 2017 i 2018 roku na trasie Wrocław-Siechnice zwiększona zostanie liczba par pociągów z obecnych 13 do 16.
Z kolei jak wynika z danych przestawionych na konferencji, władze Kolei Dolnośląskich decydują o jakości pociągów wysyłanych na dane trasy m.in. na podstawie badań ankietowych przeprowadzanych wśród pasażerów oraz głosów płynących do nich (i Urzędu Marszałkowskiego) od mieszkańców. Na tej podstawie, na trasę Wrocław-Siechnice wysyłane są pociągi pamiętające czasy PRL tj. składy typu EN-57 (po remoncie i modernizacji). Jednak na innych trasach obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie na terenie województwa, wykorzystywane są głównie (preferowane przez pasażerów) nowoczesne szynobusy typu Impuls.
Zwracamy się zatem do wszystkich naszych mieszkańców o rozważenie tych informacji w przypadku brania udziału w badaniach ankietowych organizowanych przez Koleje Dolnośląskie lub w przypadku uwag i korespondencji przesyłanych za pomocą poczty tradycyjnej lub kanałów elektronicznych do Kolei Dolnośląskich (www.kolejedolnoslaskie.eu ) lub Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego (www.umwd.pl). Namawiamy też do samodzielnego kierowania pism (indywidualnych i zbiorowych) do Kolei Dolnośląskich SA (Koleje Dolnośląskie S.A. ul. Kolejowa 2 (dworzec kolejowy Legnica), 59-220 Legnica, sekretariat@kolejedolnoslaskie.eu ) i Zarządu Województwa Dolnośląskiego (Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wybrzeże Słowackiego 12-14, 50-411 Wrocław, umwd@dolnyslask.pl ) w celu spowodowania kierowania na linie kolejowe na terenie naszej gminy nowocześniejszego taboru. Propozycję wspólnych działań z mieszkańcami w tym zakresie przedstawi też w najbliższym czasie Burmistrz Siechnic.
5 października w Siechnicach odbyło się kolejne spotkanie poświęcone tematyce transportu kolejowego. Na zaproszenie Burmistrza Milana Ušáka siechnicki ratusz odwiedzili Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Jerzy Michalak oraz Dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWD Wojciech Zdanowski. Podczas spotkania omówiono głównie potencjał i szanse na rozwój linii kolejowej D7 (tj. Jelcz-Laskowice – Czernica – Siechnice - Wrocław).
Dyrektor Wojciech Zdanowski zaprezentował podczas spotkania symulację pokazującą, jak we współpracy finansowej Urzędu Marszałkowskiego z samorządami lokalnymi (przez obszar których biegnie linia) można byłoby zwiększyć wolumen przewozów pasażerskich.
Według Jerzego Michalaka na linii D7 pociągi mogłyby przewieźć nawet 800 000 pasażerów rocznie, przy docelowym zwiększeniu (od 2019 r.) liczby par pociągów do 27 na dobę.
Spotkanie w Siechnicach zainaugurowało serię kolejnych narad i analiz, które – miejmy nadzieję – zakończą się podjęciem decyzji skutkujących, jak najkorzystniejszymi warunkami przewozu kolejowego dla naszych mieszkańców.
Foto: UMWD/Gmina Siechnice