Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu informuje, iż na terenie kraju trwa całoroczna akcja Ministerstwa Finansów pn. "Weź paragon".
Akcja ma charakter stały, a jej celem jest uświadamianie jak ważne jest ewidencjonowanie sprzedaży i wydawanie paragonów fiskalnych. W czasie akcji pracownicy administracji skarbowej zachęcają konsumentów do brania paragonów fiskalnych i sprawdzają czy podmioty gospodarcze prowadzące działalność handlową lub usługową prawidłowo ewidencjonują sprzedaż za pomocą kas fiskalnych.
Jednym z celów akcji jest przypomnienie o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji. Ma to duże znaczenie nie tylko dla kupującego, dla którego paragon jest podstawowym dowodem zakupu, umożliwiającym ewentualną reklamację, ale również dla wszystkich podatników. Żądając od sprzedawcy paragonu wspieramy uczciwą konkurencję oraz przyczyniamy się do zwalczania szarej strefy. Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy. Ponadto, zgodnie z obowiązującymi przepisami, jednym ze źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego jest ich udział w podatku dochodowym oraz wpływy z tytułu podatku dochodowego rozliczanego w formie karty podatkowej. Czyli żądając za każdym razem paragonu, konsumenci przyczyniają się do zwiększenia wpływów do budżetu państwa jak i budżetów gmin. To z kolei może skutkować większymi nakładami np. na:
- poprawę naszego bezpieczeństwa (działania policji finansowane są z budżetu);
- szkolnictwo, służbę zdrowia;
- inwestycje gminne (drogi, chodniki, stadiony, infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną).
Kampania przypomina, że biorąc paragon:
1/ ułatwiamy sobie złożenie reklamacji
2/ mamy możliwość porównania cen
3/ wspieramy uczciwą konkurencję
4/ mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani
5/ zmniejszamy szarą strefę
6/ dokładamy starań, żeby zapłacony przez nas w cenie podatek trafił do budżetu państwa
W ramach akcji pracownicy urzędów kontroli skarbowej, izb skarbowych oraz urzędów skarbowych prowadzą działania informacyjne i edukacyjne. Kampania jest prowadzona przede wszystkim wśród właścicieli sklepów, stoisk, straganów, ich klientów oraz wśród młodzieży i dzieci.