Informujemy, że w nocy z niedzieli na poniedziałek (tj. z 16 na 17 marca 2014 roku) droga transportu rolnego pomiędzy Trestnem i Blizanowicami zostanie oddana do użytku dla kierowców.
Powodem nieplanowanego remontu był katastrofalny stan nawierzchni drogi i poboczy, który był spowodowany ponadnormatywnym natężeniem ruchu, który występuje w tamtym obszarze w ostatnich miesiącach. Droga stała się popularną alternatywą dla drogi krajowej nr 94, jako wjazd do Wrocławia.
Wykonawca prac remontowych naprawił nawierzchnię drogi w miejscach uszkodzonych, na całym odcinku drogi pomiędzy Trestnem i Blizanowicami. Po obu stronach jezdni wzmocniono i utwardzono pobocze, co jest szczególnie ważne, ze względu na niewielką szerokość drogi połączoną z dużym natężeniem ruchu obustronnego.
Przy okazji remontu zadbano też o bezpieczeństwo mieszkańców obu miejscowości, poprzez wykonanie trzech progów zwalniających.
Zakończony remont nie jest oczywiście docelowym rozwiązaniem planowanym przez Gminę dla tej drogi.
Od roku Urząd Miejski w Siechnicach przygotowuje projekt docelowej przebudowy tej drogi. Dokumentacja będzie gotowa w połowie bieżącego roku. Burmistrz Siechnic ponowił swoją propozycję z ubiegłego roku, skierowaną do Starostwa Powiatowego we Wrocławiu i Urzędu Miejskiego Wrocławia w sprawie zgłoszenia rozbudowy drogi wraz z przebudową drogi powiatowej (ul. Nadodrzańska w Trestnie) oraz ulicy Opatowickiej i Międzyrzeckiej we Wrocławiu (drogi Miasta Wrocław) jako wspólnego projektu Powiatu Wrocławskiego, Miasta Wrocław i Gminy Siechnice do dofinansowania w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, tym razem na rok 2015 r. O partycypację w kosztach takiej inwestycji zwrócił się w tym roku, także do Burmistrzów Oławy, Jelcza-Laskowic i Wójtów Gmin Oława i Czernica. Duża część mieszkańców Oławy, Jelcza-Laskowic i miejscowości gminy Czernica dojeżdżając do miejsc pracy zlokalizowanych we Wrocławiu korzystają nie tylko z drogi krajowej 94, ale też „objazdów” m.in. drogi Blizanowice-Trestno-Wrocław.
Szacunkowy koszt przebudowy drogi Trestno-Blizanowice może wynieść nawet 2,7 mln zł (w tym koszt budowy stanowi około 2 mln zł, pozostałe koszty związane są z wykupem gruntów i opracowaniem dokumentacji).
Tak wysoki koszt uniemożliwia w latach 2014-2015 wykonanie tej inwestycji ze środków własnych gminy, jednak ze względu na jej ponadlokalny charakter oraz bardzo duże znaczenie dla wybudowanych odcinków Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, zainteresowanie innych samorządów w przygotowanie wspólnego wniosku o dofinansowanie tej drogi wydaje się bardzo rozsądnym rozwiązaniem. Korzyści z przebudowy dróg na trasie Trestno-Blizanowice-Wrocław byłoby odczuwalne dla tysięcy mieszkańców miasta Wrocławia oraz Powiatów wrocławskiego i oławskiego.
Tekst MR