Szanowni Mieszkańcy Gminy Siechnice,
mam przyjemność przedstawić Państwu propozycję nowego układu tras komunikacji międzygminnej w kierunku Wrocławia, które od marca przyszłego roku będą organizowane nie przez Gminę Wrocław, a samodzielnie przez Gminę Siechnice.
Proponowane zmiany zostały wypracowane przez zespół składający się z ekspertów zewnętrznych oraz przedstawicieli Urzędu Miejskiego w Siechnicach, głównie w oparciu o wyniki przeprowadzonych badań i analiz przestrzennych.
Na przestrzeni ostatnich 4 lat liczba mieszkańców w Gminie Siechnice zwiększyła się o ponad 10% i nieustannie rośnie. Większa populacja nie przekłada się jednak na obniżanie poziomu dopłaty Gminy Siechnice do linii aglomeracyjnych, co skłoniło mnie władze Gminy do podjęcia decyzji o samodzielnej organizacji komunikacji międzygminnej, wzorem sąsiednich Czernicy i Kobierzyc.
Obecne „dziewięćsetki” zostaną zastąpione „osiemsetkami”.
Liczę na dalszą współpracę z Wrocławiem, chcąc utrzymać możliwość zakupu biletów zintegrowanych, umożliwiających korzystanie na jednym bilecie z autobusów międzygminnych oraz wrocławskiej komunikacji miejskiej. Prowadzimy rozmowy o utrzymaniu funkcjonowania linii 100, 110, 120, cieszących się dużym uznaniem wśród mieszkańców Blizanowic, Iwin, Mokrego Dworu i Trestna. Zależy nam, aby autobusy najważniejszych linii wciąż obsługiwały te same przystanki w centrum Wrocławia. Chcę rozszerzyć integrację biletową również o połączenia kolejowe obsługiwane przez Koleje Dolnośląskie.
Ceny biletów na połączenia autobusowe nie wzrosną, a uprawnienia do przejazdów ulgowych i bezpłatnych będą takie same jak obecnie w „dziewięćsetkach”, włącznie z wprowadzanymi od września br. bezpłatnymi przejazdami dla dzieci i uczniów.
Projekt tras siechnickiej komunikacji międzygminnej został przygotowany na bazie przeprowadzonych badań liczby pasażerów oraz badań ankietowych dotyczących preferencji komunikacyjnych, wykonanych przez ankieterów w terenie.
Gorąco zapraszam do zapoznania się z propozycją zmian, które są dostępne poniżej.
Wszystkie uwagi i opinie do projektu zostaną szczegółowo przeanalizowane, i w miarę możliwości uwzględnione w nowej organizacji.
Z wyrazami szacunku Burmistrz Siechnic Milan Ušák.
Państwa uwagi, wnioski i opinie proszę kierować na adres e-mail: konsultacje-komunikacja@umsiechnice.pl do dnia 14 września 2018 r.
PROPOZYCJA ZMIAN – BEZ PRZESIADKI PRZYNAJMNIEJ DO PĘTLI TRAMWAJOWEJ
Najważniejsze założenia projektu sieci komunikacji gminnej:
- utrzymane zostaną regularne, bezpośrednie połączenia do ścisłego centrum Wrocławia na trasie z Siechnic przez Radwanice oraz ze Św. Katarzyny przez Żerniki Wrocławskie,
- częstotliwość kursowania autobusów do Galerii Dominikańskiej zostanie zredukowana, gdyż w dni robocze autobusy doznają opóźnień stojąc w korkach we Wrocławiu, a podążają do centrum wzdłuż linii tramwajowych z wydzielonymi torowiskami,
- sieć będzie składała się także z linii prowadzących do pętli Tarnogaj, z której po wybudowaniu torowiska na ul. Hubskiej we Wrocławiu będzie odjeżdżała nowa linia tramwajowa nr 16 w kierunku Zoo przez Pl. Grunwaldzki,
- każda obsługiwana miejscowość będzie posiadała bezpośrednie połączenie z pętlami lub węzłami przesiadkowymi we Wrocławiu.
Projekt sieci komunikacji siechnickiej składała się z 7 linii, które będą docierały do Wrocławia oraz 1 linii zaplanowanej wewnątrz Siechnic, która zostanie uruchomiona po utworzeniu węzła przesiadkowego przy stacji PKP w Siechnicach.
Linie 900L i 900P zostaną zastąpione przez linie 800 i 810, które wciąż będą dojeżdżały do ścisłego centrum Wrocławia wraz z linią 820, która zastąpi istniejącą linię 901.Linia 920 zostanie rozdzielona na 3 linie, które będą dojeżdżały nie tylko do Siechnic, ale także w pobliże pętli tramwajowych na Księżu Małym i Tarnogaju. Linia 830 będzie kursowała z Kotowic do wrocławskiego Tarnogaju przez Siechnice i Księże Małe, a linie 840 i 850 będą łączyły miejscowości w południowej części gminy również z pętlami tramwajowymi na Księżu Małym i Tarnogaju. Linię 910 zastąpi uzupełniająca linia z Żernik Wrocławskich do pętli autobusowej Gaj we Wrocławiu. Po otwarciu węzła przesiadkowego w Siechnicach uruchomiona zostanie linia dowozowa z Prawocina do dworca PKP.
Na głównych trasach do największych miejscowości, obsługiwanych przez kilka linii, godziny odjazdów będą równomiernie rozłożone, tak aby w Radwanicach i Siechnicach autobusy nie kursowały stadami. W dni robocze na trasach w kierunku Wrocławia z Siechnic przez Radwanice i z Żernik Wrocławskich odjazdy będą realizowanie nie rzadziej niż co 30 minut w ciągu dnia (na trasie przez Radwanice w godzinach szczytów komunikacyjnych co 15 minut). W soboty i niedziele odjazdy na tych trasach będą wykonywane co godzinę.
W dni robocze przed godz. 20 do Galerii Dominikańskiej realizowany będzie co drugi kurs na przytoczonych trasach. Pozostałe kursy będą kierowane do pętli Gaj lub Tarnogaj.
Autobusy linii 800 i 810 będą kursowały codziennie od poniedziałku do niedzieli, a pozostałych linii w dni robocze.
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANYCH LINII
LINIE 800 i 810
Podstawę systemu stanowić będzie para linii okólnych 800 i 810, dla których przystanek krańcowy wyznaczony będzie na pętli przy Galerii Dominikańskiej we Wrocławiu. Następnie linia 800 będzie kierowana we Wrocławiu ulicami R. Traugutta, Krakowską, Opolską, przez Radwanice, w Siechnicach przez ul. Kolejową, Szkolną, Kościelną, Jarzębinową, Ciepłowniczą, Opolską, Św. Katarzynę, Smardzów, Żerniki Wrocławskie (Kolejową, Wrocławską) i we Wrocławiu przez ul. Buforową, Bardzką, Hubską, Suchą, Peronowa, H. Kołłątaja, P. Skargi do pętli przy Galerii Dominikańskiej. Autobusy linii 810 będą kursowały w przeciwną stronę (na odcinku od Galerii Dominikańskiej do ul. Suchej przez Podwale, Dworcową, J. Piłsudskiego, Stawową).
Na liniach 800 i 810 w weekendowe noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę będą uruchamiane dodatkowe kursy w godz. 23.00 – 1.00.
LINIA 820
Linie 800 i 810 na silnie obciążonym odcinku trasy między Siechnicami a Wrocławiem wzmacniać będzie linia 820, która została zaplanowana na trasie z Siechnic – Osiedla przez ul. Kościelną, Szkolną, Kolejową i następnie przez Radwanice oraz we Wrocławiu ulicami Opolską, Krakowską, R. Traugutta do Galerii Dominikańskiej. Wybrane kursy linii 820 będą wydłużane w Siechnicach do przystanku TiM.
LINIA 830
Uzupełnieniem dla linii 800, 810, 820 będzie linia 830 zaplanowana na trasie z Kotowic przez Groblice, Siechnice (ul. Ciepłownicza, Jarzębinowa, Kościelna, Szkolna, Kolejowa), Radwanice do pętli tramwajowej Tarnogaj z przejazdem przez ul. Opolską i Karwińską. Niektóre kursy linii 830 będą kierowane z dodatkowym wjazdem do Zębic lub Grodziszowa, zapewniając zarówno dodatkowe połączenia do tych miejscowości dla osób podróżujących w kierunku Wrocławia, jak i w kierunku Kotowic, głównie do niepublicznej szkoły.
LINIE 840 i 850
Miejscowości w południowej części gminy obsługiwać będą linie jednokierunkowe 840 i 850. Linia 840 rozpocznie bieg na pętli tramwajowej Tarnogaj we Wrocławiu i następnie będzie kursować ul. Karwińską, Opolską, przez Radwanice, Siechnice – ul. Kolejową, Szkolną, Kościelną, Jarzębinową, Ciepłowniczą, przez Groblice, Zębice, Sulimów, Bogusławice, Ozorzyce, Łukaszowice, Świętą Katarzynę, Siechnice – ul. Opolską, Ciepłowniczą, Jarzębinową, Kościelną, Szkolną, Kolejową, przez Radwanice i do pętli tramwajowej Tarnogaj przez ul. Opolską i Karwińską.
Linia 850 będzie kursowała w kierunku przeciwnym, tj. z pętli tramwajowej Tarnogaj przez ul. Karwińską, Opolską, przez Radwanice, Siechnice – ul. Kolejową, Szkolną, Kościelną, Jarzębinową, Opolską, Św. Katarzynę, Łukaszowice, Ozorzyce, Bogusławice, Sulimów, Zębice, Groblice, przez Siechnice – ul. Ciepłowniczą, Jarzębinową, Kościelną, Szkolną, Kolejową, przez Radwanice i do pętli tramwajowej Tarnogaj przez ul. Opolską i Karwińską.
LINIA 860
Linie 800 i 810 na odcinku między Wrocławiem i Żernikami Wrocławskimi wzmacniać będzie linia 860, która kursować będzie z pętli autobusowej Gaj ulicami Świeradowską, Bardzką, Buforową, przez Radomierzyce, Biestrzyków do pętli w Żernikach Wrocławskich. Powrót do Wrocławia będzie odbywał się przez ul. Wrocławską z pominięciem Biestrzykowa i Radomierzyc.
Rozważamy także inną trasę linii 860, która mogłaby łączyć także centrum Iwin dla zwiększenia liczby autobusów w tej miejscowości – z Gaju przez Tarnogaj, Brochów (ul. Koreańską), Iwiny, Radomierzyce, Biestrzyków do Żernik Wroclawskich (z powrotem krótszą trasą z Żernik Wr. prosto do Iwin z pominięciem Biestrzykowa i Radomierzyc).
Obecnie prowadzone są rozmowy z Gminą Wrocław, aby linie 100, 110, 120 wciąż docierały do Blizanowic, Iwin, Mokrego Dworu i Trestna.
Po wybudowaniu węzła przesiadkowego w Siechnicach utworzona zostanie również linia dowozowa 880 do stacji kolejowej w Siechnicach, kursująca w dni robocze. Linia w godzinach porannych będzie zapewniać dowóz do dworca PKP i zaczynać bieg z ulicy Prawocińskiej, przebiegając przez ul. Opolską, Ciepłowniczą, Sienkiewicza, Henryka III, Zacisze, Kościelną, Piastów Śląskich i Fabryczną. W szczycie popołudniowym linia będzie zapewniać powrót z pociągów przyjeżdżających z Wrocławia. Funkcjonowanie linii 880 jest zaplanowane wyłącznie w dni robocze w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego, gwarantując możliwość dojazdu w godzinach porannych do stacji kolejowej w Siechnicach z wygodną przesiadką na pociągi w kierunku Wrocławia oraz powrotu w godzinach popołudniowych po przyjazdach pociągów z Wrocławia,
Przystankami we Wrocławiu, na których pasażerowie linii międzygminnych będą mogli przesiadać się na inne linie tramwajowe lub autobusowe docierające do centrum i innych dzielnic to: